Proč za jízdy cítím nepravidelné rázy do volantu a proč můj vůz nedrží na rovině přímý směr?
Chcete se za volantem svého vozu cítit bezpečněji, rozumět lépe svému automobilu a skutečně si užít jízdu? Tak právě pro vás připravila firma HAVEX-auto prostřednictvím svého profesionálního týmu praktické odpovědi na otázky, které si řidiči nejčastěji v souvislosti se svým vozidlem pokládají. Několik týdnů měli motoristé možnost vymýšlet témata a hlasovat pro ta nejzajímavější na stránkách www.radyridicum.cz. Další dotazy zněly: Proč za jízdy cítím nepravidelné rázy do volantu? Proč vozidlo na rovině nedrží přímý směr? Na odpovědi jsme se zeptali Lukáše Pešiny, člena servisního týmu HAVEX-auto.
Proč za jízdy cítím nepravidelné rázy do volantu?
Nejčastější příčinou jsou špatně vyvážená kola. „Když motoristé přezouvají pneumatiky ze zimních na letní nebo obráceně, musejí nechat kola převážit,“ radí Lukáš Pešina. Řada řidičů vyvážení kol považuje za zbytečné a snaží se ušetřit peníze. V tomto případě je to ale šetření na nesprávném místě. Za jízdy pak mohou řidiči právě cítit rázy do volantu nebo nepříjemné vibrace.
Se správným vyvážením kole souvisí i druhá příčina. Mohlo by se totiž stát, že se během jízdy uvolní v kole závaží a dojde k jeho nevyváženosti. Oprava není drahá a řešení je snadné: zavezte vozidlo do servisu a kola nechte převážit.
„Když před letní nebo zimní sezonou klient přijede do autorizovaného servisu HAVEX-auto, vůz mu přezujeme, pneumatiky vyvážíme a nahustíme na předepsaný tlak. Navíc změříme hloubku dezénu a dokážeme odborně posoudit jejich stav. Podle sjetí pneumatik umíme také odhadnout, zda není poškozená geometrie náprav nebo tlumiče vozu. To běžný řidič sám nepozná. Bude ale vědět, že udělal další krok k bezpečnosti svého vozu,“ podotýká člen servisního týmu HAVEX-auto.
Za rázy do volantu může dále stát mechanické poškození disků nebo pneumatik. „Může vzniknout projetím výmolů nebo výtluků na silnicích. Řidiči by pak měli zamířit do servisu, protože je třeba odborně posoudit, zda je možné poškození disků opravit,“ vysvětluje Lukáš Pešina a pokračuje: „Při mechanickém poškození pneumatik je ale nutné je ve většině případů z bezpečnostních důvodů vyměnit.“
Další příčinou, proč motoristé cítí za jízdy rázy do volantu, je poškození některých dílů podvozku. To může nastat přirozeným provozem auta, tedy jejich opotřebením nebo stářím dílů. „Například při malé účinnosti tlumičů pérování dochází k vytváření plošek na dezénu pneumatik. Poškozené silentbloky ramen náprav, stabilizátorů, upozorní řidiče jak kovovým klepáním při přejetím přes nerovnosti, tak i takzvaným ´plaváním´ vozu při průjezdu zatáčkou. Opět by řidiči měli zavézt auto do servisu, kde podvozek zkontrolujeme, případné závady opravíme, nebo díly vyměníme,“ konstatuje Lukáš Pešina.
Nepříjemné vibrace volantu mohou nastat také při brzdění. Jejich nejčastější příčinou jsou brzdové kotouče a jejich nadměrná házivost.
Proč vozidlo na rovině nedrží přímý směr?
Také tato jízdní vlastnost souvisí v první řadě s pneumatikami, konkrétně s jejich správným nahuštěním na předepsaný tlak.
„Je důležité mít kvalitní a dobře nahuštěné pneumatiky. Výrobci nabízejí různé pneumatiky podle hlučnosti, hospodárnosti, opotřebení a také podle spotřeby paliva. Pneumatiky dnes musejí být označovány energetickými štítky Evropské unie. Štítek poskytuje informace právě o přilnavosti za mokra, o vnějším hluku při odvalování pneumatik, ale taky o spotřebě. Hodnocení je od A – nejlepší až po G – nejhorší. Také je potřeba, aby pneumatika měla dobrý vzorek a byla řádně nahuštěná,“ upozorňuje Lukáš Pešina.
Před jízdou by měli motoristé ještě vyhodnotit, kolik lidí ve voze pojede a zda bude auto plně naloženo. „Jak pak mají být pneumatiky správně nahuštěny, stojí na informačním štítku nalepeném na vnitřní straně uzávěru nádrže,“ připomíná člen servisního týmu HAVEX-auto.
A jak řidiči mohou sami zjistit, že mají pneumatiky špatně nahuštěné? „Například jejich přehuštění se časem projeví sjetím střední části běhounu pneumatiky. Naopak nedostatečné huštění způsobuje sjetí obou stran pneumatiky,“ vysvětluje Lukáš Pešina.
Dalšími faktory, které mohou stát za tím, že vozidlo nedrží na silnici přímý směr, jsou povrch vozovky nebo boční vítr. Když řidiči zjistí, že jim auto na silnici takzvaně plave, a vědí, že nepíchli a že mají správně nahuštěné pneumatiky, může za to například sklon vozovky, různost povrchu na levé a právě straně silnice anebo vyjeté koleje. Tedy podélné nerovnosti, s kterými se řidiči často setkávají. „Snažte se nejprve vyzkoušet jízdu na rovné silnici,“ radí Lukáš Pešina a pokračuje: „Pokud vozidlo stále nedrží přímý směr, měli byste raději zamířit na kontrolu do servisu, kde mechanici vůz prohlédnou.“
V HAVEX-auto nejprve zkontrolují, zda nejsou poškozené pneumatiky. „Zákazníkovi na autě vyměníme celá kola za naši sadu nových a poté při zkušební jízdě otestujeme stabilitu vozidla na silnici,“ říká člen servisního týmu.
V posledním případě může za nestabilitu auta při jízdě problém s geometrií podvozku. Podle statistik a průzkumů Škoda AUTO má pět z deseti vozidel geometrii podvozku mimo předepsané hodnoty. „Geometrie vozu představuje hodnoty uložení jednotlivých kol, jejich polohu k vozovce. Dobře nastavená geometrie zajistí, aby svislá osa kol zůstávala i v zatáčkách nebo při zvýšeném zatížení kolmá k rovině vozovky a aby si při razantní akceleraci a zpomalování vůz zachoval náležitou ovladatelnost. Při měření geometrie se nejčastěji kontroluje odklon kola, příklon rejdového čepu, záklon rejdového čepu, sbíhavost či rozbíhavost kol. Špatné nastavení geometrie má přímý vliv na nesouměrné sjíždění pneumatik a nepřesné ovládání vozu, a to je třeba zkontrolovat a případně seřídit. Na speciálním zařízení v HAVEX-auto vůz tedy seřídíme na požadované hodnoty, které udává výrobce příslušné značky,“ dodává Lukáš Pešina.
Problém se špatnou geometrií mohou mít automobily havarované na přední nápravu. Pokud není oprava provedena kvalitně a geometrie zkontrolována, mohou na silnici tzv. plavat. Jak přistupují k opravám havarovaných vozů v autorizovaném servisu a neautorizovaném servisu, můžete vidět v níže uvedeném videu.
TIP NA ZÁVĚR:
Nechte si geometrii vozu zkontrolovat alespoň jednou ročně, vyhnete se tím případným nepříjemnostem při řízení vozu a samozřejmě zvýšíte bezpečnost při jízdě. Když bude geometrie správně seřízená, ušetříte tím i finanční prostředky, protože se vám nebudou nesouměrně sjíždět pneumatiky a prodlouží se tím jejich životnost.