Jak si správně a bezpečně nastavit sedadlo ve voze a opěrku hlavy?

Chcete se za volantem svého vozu cítit bezpečněji, rozumět lépe svému automobilu a skutečně si užít jízdu? Tak právě pro vás připravila firma HAVEX-auto prostřednictvím svého profesionálního týmu praktické odpovědi na otázky, které si řidiči nejčastěji v souvislosti se svým vozidlem pokládají. Několik týdnů měli motoristé možnost vymýšlet témata a hlasovat pro ta nejzajímavější na stránkách www.radyridicum.cz. Jedním z dotazů bylo také: Jak si správně a bezpečně nastavit sedadlo ve voze a opěrku hlavy? Na odpověď jsme se zeptali Miroslava Chudoby, člena prodejního týmu HAVEX-auto.

„Správné nastavení sedadla a hlavové opěrky ve voze je základním parametrem pro bezpečnost a ochranu řidiče za jízdy. Lze také předejít případným zraněním při dopravních nehodách či zmírnit případné následky zranění,“ říká Miroslav Chudoba.

Zatímco opěrka hlavy chrání před poškozením krční páteře a v krajním případě i před zlomením vazu, špatně nastavená sedačka může mít za následek zlomené ruce nebo nohy. „Když máte při řízení nataženou nohu, tak si ji při havárii můžete zlomit. Během nárazu se totiž tělo začne pohybovat rychle dopředu, a zatímco pokrčená noha se v koleni zcela skrčí, u té natažené může dojít ke zlomenině. Totéž platí u natažených rukou,“ popisuje člen prodejního týmu HAVEX-auto.

Správné nastavení sedadla navíc přispívá k pohodlnému řízení. „Když máte špatně nastavenou sedačku, bolí vás při delším cestování záda. V případě natažených rukou nebo nohou vás mohou do končetin chytat při řízení dokonce křeče. To může být za jízdy opravdu nebezpečné,“ vysvětluje Miroslav Chudoba.

Správné nastavení sedadla a hlavové opěrky
Foto zdroj: Škoda AUTO

Než tedy motoristé nastartují a vyrazí na cesty, měli by zkontrolovat nastavení sedačky. To je o to důležitější, pokud se za volantem automobilu střídají různí řidiči, kteří jsou jinak vysocí a mají jinak dlouhé nohy a ruce. „Co se týká nastavení sedačky, měli byste mít z auta dobrý výhled, správně nakloněné opěradlo a opěrku hlavy. Měli byste také bez problémů dosáhnout nohama na pedály,“ podotýká člen prodejního týmu HAVEX-auto. A přidává čtveřici základních pravidel pro bezpečné a pohodlné cestování.

Správné nastavení sedadla a hlavové opěrky

1. výška sedačky: Měla by být nastavena tak, aby motorista při řízení dobře viděl. Je lepší mít sedačku nepatrně výše než níže. „Je to z toho důvodu, aby řidič měl dobrý rozhled na silnici před sebou,“ upozorňuje Miroslav Chudoba. Nastavení výšky sedačky by měli řidiči kontrolovat jako první, a to ještě předtím, než ji začnou posunovat dopředu či dozadu. Je to z jednoho prostého důvodu. Když totiž sedačku vysunou nahoru, naklání se také nepatrně dopředu a naopak.

2. posuv sedačky: Měla by být správně nastavena tak, aby řidič bez problémů dosáhl na pedály. „Když sešlápne spojkový pedál, jeho noha musí být v koleni lehce pokrčená, ne zcela natažená,“ říká člen prodejního týmu HAVEX-auto. Pokud řidič bude tak zvaně stát na pedálech a dojde k nárazu, lehce pokrčená noha v koleni se zcela skrčí. Tím lze předejít případným zlomeninám.

3. náklon opěradla: „Existují řidiči, kteří rádi při řízení ´leží´ a mají na volantu natažené ruce. A to je špatně. Pak jsou také řidiči, kteří mají sedačku nastavenou kolmo. Což také není úplně v pořádku,“ konstatuje Miroslav Chudoba. Správně nastavené opěradlo má být v takové poloze, že když řidič položí ruku přes volant, tak se zápěstí musí opírat o věnec volantu. „Pokud je před volantem, řidič od něj sedí daleko a při řízení by měl ruku příliš nataženou. Lepší je, když je zápěstí nepatrně za volantem. Když se pak položí ruce na volant do správné pozice za deset minut dvě, tak jsou lehce pokrčené,“ vysvětluje člen prodejního týmu HAVEX-auto a pokračuje: „Řidiči se správným nastavením náklonu opěradla se kromě případného zranění vyhnou také již zmíněným křečím v končetinách. Ty hrozí, právě když na delších cestách řídíte s příliš nataženýma rukama a nohama. Výhodou v současnosti je, že je možné výškově i podélně nastavit kromě sedadla také volant.“

Správné nastavení sedadla a hlavové opěrky
Foto zdroj: Škoda AUTO

A – Nastavte vzdálenost mezi volantem a hrudníkem tak, aby byla nejméně 25cm.
B – Hlavovou opěrku nastavte tak, aby její horní hrana byla pokud možno v jedné přímce s temenem hlavy.

Správné nastavení sedadel je zvlášť důležité pro:

  • Bezpečné a rychlé dosažení na ovládací prvky
  • volněné, neunavující držení těla
  • Maximální ochranný účinek bezpečnostních pásů a systému airbag

4. opěrka hlavy: Musí být v úrovni temene hlavy. „Základem je, aby se o opěrku opřela celá hlava. Opěrka nesmí být ani níž, ani výš než temeno hlavy. Jen tak může ochránit hlavu a krční páteř před případným nárazem a zabránit vážnému poranění při dopravní nehodě,“ podotýká Miroslav Chudoba.

Správné nastavení sedadla a hlavové opěrky
Foto zdroj: www.ibesip.cz

Nastavení hlavové opěrky

Správné nastavení sedadla a hlavové opěrky
Foto zdroj: Škoda AUTO

Nastavení výšky opěrek:

  • Uchopte opěrku oběma rukama ze stran a posuňte ji podle potřeby nahoru – obr. A
  • Pokud chcete posunout opěrku dolů, jednou rukou stiskněte a držte pojistku obr. B a druhou rukou zatlačte opěrku dolů

DŮLEŽITÉ:

  • Hlavové opěrky musí být správně nastaveny, aby nedošlo k ohrožení zdraví při nehodě.
  • Nikdy nejezděte s demontovanými opěrkami hlavy – nebezpečí poranění.
  • Pokud jsou zadní sedadla obsazená cestujícími, nesmí být zadní hlavové opěrky nastaveny v dolní poloze.

Jak správně nastavit sedadlo a opěrku hlavy se můžete podívat v instruktážním videu, které připravil tým HAVEX-auto.

Dalšími bezpečnostními prvky, které musejí být správně nastavené, aby pomohly s ochranou řidičova zdraví, jsou také bederní opěrka nebo bezpečnostní pás.

Pokud je sedačka řidiče nebo spolujezdce vybavená bederní opěrkou, umožňuje vytvarovat střed opěradla tak, aby motoristé seděli ve správné vzpřímené poloze. „Tím pádem je opřena nejen spodní části zad, ale záda celá. Při případné havárii je tak chráněn sedačkou celý trup řidiče,“ vysvětluje Miroslav Chudoba. Jak ale upozorňuje, bederní opěrka nepatří ke standardní výbavě vozidla.

Co se týká správného nastavení pásů, bezpečnostní pás by se měl opírat o rameno. „Neměl by být ani výš, aby nedřel do krku, ani níž, aby netlačil do rukou nebo prsou. V tom případě by nebyla řidičova ochrana správná a při stažení pásu při nehodě hrozí poranění,“ říká člen prodejního týmu HAVEX-auto. Zatímco u starších automobilů nebylo možné pásy výškově nastavit, nyní je to záležitost samozřejmá. „Pásy jsou výškově nastavitelné nahoru či dolů od doby, kdy vznikly výškově nastavitelné sedačky,“ konstatuje Miroslav Chudoba a dodává: „V dnešní době se výrobci automobilů v první řadě zaměřují na bezpečnost cestujících ve vozidle. Proto se do vozů instalují bezpečnostní systémy, které mohou předcházet nehodě, nebo zmírnit následky zranění. K takovým zařízením patří například airbagy nebo správné nastavení sedačky, hlavové opěrky, bezpečnostních pásů a další.“

Jak správně nastavit a používat bezpečnostní pásy


Bezpečnostní pásy – připoutaný řidič

Správně připnuté bezpečnostní pásy poskytují při nehodách velmi dobrou ochranu. Snižují riziko zranění a výrazně zvyšují šanci na přežití i při těžké nehodě. Správně připnuté bezpečnostní pásy udržují cestující na sedadlech ve správné poloze. Pásy redukují ve značné míře pohybovou energii. Kromě toho omezují nekontrolované pohyby, v důsledku kterých může docházet k těžkým úrazům. Cestující se správně připnutými bezpečnostními pásy mají pak velkou výhodu v tom, že pohybová energie je bezpečnostními pásy optimálně rozložena. Také konstrukce přední části vozidla a ostatní prvky systému pasivní bezpečnosti, jako např. systém airbag, zaručují optimální rozložení a pohlcení pohybové energie při nárazu. Vznikající energie se tím minimalizuje a riziko poranění se snižuje.

Připnutí bezpečnostních pásů

Pro maximální ochrannou funkci pásů má velký význam jejich správné připnutí. Ramenní pás nikdy nesmí vést přes krk, nýbrž přibližně středem ramene, a musí dobře přiléhat k horní části těla. Pánevní pás musí vést přes pánev, ne přes břicho, a musí vždy pevně přiléhat k tělu.
I těhotné ženy musí mít bezpečnostní pás stále připnutý. Jen to zaručuje nejlepší ochranu pro ještě nenarozené dítě. Těhotné ženě musí pánevní pás přiléhat co možná nejvíce k pánvi, aby nebyl pásem vyvíjen tlak na spodní část břicha.

Správné nastavení sedadla a hlavové opěrky

C – Průběh ramenního a pánevního pásu
D – Průběh tříbodových bezpečnostních pásů u těhotné ženy

Nastavení výšky pásů na předních sedadlech

Správné nastavení sedadla a hlavové opěrky

Výškovým nastavením můžete průběh předních bezpečnostních pásů v oblasti ramena přizpůsobit fyzickým rozměrům řidiče a spolujezdce.

  • Stiskněte a posuňte tlačítko s vodítkem pásu požadovaným směrem nahoru nebo dolů.
  • Po nastavení zkontrolujte krátkým trhnutím za pás, zda je vodítko pásu bezpečně zajištěno.
Správné nastavení sedadla a hlavové opěrky

A – Nepřipoutaný řidič v případě nehody
B – Nepřipoutaný cestující na zadním sedadle v případě nehody

DŮLEŽITÉ:

  • Sedadlo řidiče nastavujte pouze u stojícího vozidla – za jízdy hrozí nebezpečí nehody!
  • Během jízdy nesmějí být zádové opěrky příliš daleko dozadu, protože by se tím omezila účinnost bezpečnostních pásů a systému airbag – nebezpečí poranění.
  • Každý cestující musí mít správně připnutý a vedený bezpečnostní pás, který patří k jeho sedadlu. Děti musí být jištěny vhodnými zádržnými systémy.
  • Přední sedadla, hlavové opěrky a bezpečnostní pásy je vždy nutné nastavit podle tělesné výšky, aby Vám a Vašim spolucestujícím poskytly optimální ochranu.
  • Za jízdy mějte nohy vždy v prostoru určeném pro nohy – nikdy je nepokládejte na přístrojovou desku, do oken nebo na sedadla. To se týká zejména spolujezdce. V případě brždění nebo nehody byste se tak vystavovali zvýšenému nebezpečí poranění. Při aktivaci airbagu si při nesprávném sezení můžete přivodit smrtelné zranění.
  • Je důležité, aby řidič i spolujezdec stále udržovali odstup minimálně 25cm od volantu, popř. přístrojové desky. Jestliže tato minimální vzdálenost není dodržena, nemusí systém airbag splnit svou ochranou funkci – při aktivaci může být pak dokonce životu nebezpečný.
  • V prostoru určeném pro nohy se nesmějí ukládat žádné předměty, protože při náhlé změně jízdy nebo brzdění se mohou dostat do prostoru pedálů. Pak byste nebyli schopni sešlápnout spojku, brzdit nebo přidat plyn.
Zdroj: manuál Škoda AUTO

TIP NA ZÁVĚR:

Jak snadno zkontrolujete správné nastavení sedadla a hlavové opěrky. Když se posadíte do vozu, máte z něj dobrý výhled. Pří sešlápnutí spojkového pedálu máte nohu lehce pokrčenou v koleni a zápěstí natažené ruky položíte na věnec volantu. Hlavová opěrka je nastavena v úrovni temene tak, že o ni můžete opřít celou hlavu.