Náš velký dakarský příběh

Datum: 27.1.2021

Ikonická Škodovka stotřicítka úspěšně dojela DAKAR! Projekt „Škodovkou na Dakar“ sklidil ohromný úspěch a respekt a my jsme byli jeho hrdí partneři!

Ikonická a legendární Škodovka stotřicítka jela na Dakar! Znělo to neuvěřitelně, ale sen mnoha z nás se stal skutečností. A v pozadí jsme našli i jeden silný osobní příběh, který umí napsat jen osud. Stál za ním nejúspěšnější český motocyklový závodník na Rallye Dakar v posledních dvou dekádách Ondřej Klymčiw. Celý projekt skončil velkým úspěchem a splnil očekávání – Škodovka dojela úspěšně až do cíle – no, co by za to daly jiné závodní speciály, které se Dakaru účastnily. Naše společnost HAVEX-auto je pyšná, že mohla být součástí něčeho tak velkého, jedné srdcovky, která pohladila nejednoho fanouška značky Škoda.

Jak se projekt „Škodovkou na Dakar“ rodil?

Ondřej Klymčiw dosáhl v roce 2017 nejlepšího výsledku českého jezdce na motocyklu v historii Dakaru, dojel na skvělém 11. místě. O rok později, ale utrpěl na Dakaru vážný úraz a poranil si několik obratlů, musel podstoupit několik operací a strávit řadu týdnů v nemocnici v Limě a Praze. V roce 2019 se vrátil na Dakar v roli manažera, pomocníka mechaniků, ale zároveň i točil reportáže pro Českou televizi. Jenže tento příběh ani zdaleka nekončil!

V roce 2020 se totiž zrodila unikátní myšlenka, odjet na Rallye Dakar se Škodovkou stotřicítkou. Nápad se zrodil v koloně, ve které se Ondřej Klymčiw zaměřil na znak Škody na volantu. V tento moment si řekl – „Na Dakar se chci vrátit, ale jedině se Škodovkou.“ Vše šlo následně velmi rychle. V srpnu byla zahájena stavba závodního automobilu, kterou následoval o měsíc později první test jízdních vlastností nanečisto. V říjnu si už Ondřej Klymčiw závodní model Škodovky stotřicítky převzal a testoval v terénu. A právě v této době vzniká dlouhodobé spojení HAVEX-auto, ŠKODA a projektu ŠKODOVKOU NA DAKAR, které není pouze o Dakaru samotném, ale představuje ucelenou a komplexní spolupráci v průběhu dvou tří let. Máme se tedy na co těšit.

„HAVEX-auto a nestandardní věci a výzvy, unikátní a průkopnické projekty, to je to, co nás provází, proto jsme s podporou projektu #skodovkounadakar neváhali. A jsme velmi rádi, že nás v tomto podpořila i ŠKODA, protože tento příběh se začíná teprve začíná psát a je se na co těšit.“

Škodovka stotřicítka dojela do cíle, zúčastní se příštího ročníku?

Bylo obrovským zážitkem vidět ikonickou Škodovku stotřicítku, jak se prohání závodním terénem Rallye Dakar. Posádku vozu tvořil Ondřej Klymčiw společně s Petrem Vlčkem! O zajímavé momenty nebylo v průběhu Rallye nouze. Škodovce se dokonce podařilo několikrát předjet i Mecedes-Benz třídy G s mnohem silnějším motorem pod kapotou. A v jednom případě Škodovka jen těsně minule probíhajícího velblouda. Výkon posádky a celého týmu byl fenomenální a i přes několik technických problémů se podařilo dovést Škodovku stotřicítku do cíle závodu na 19. pozici. Celý tým se nechal slyšet, že poznatky z letošní rallye zapracuje do závodního speciálu a v příštím ročníku se znovu zúčastní! Věřme tomu, že uvidíme toto české zlato na tratích Dakaru znovu.

„Písek se dostane všude, ale my jsme zvyklí,“ říká Ondřej Klymčiw, který si sebou na Dakar bral i medvídka.

Po závodě, ve chvíli, kdy dojel Ondřej Klymčiw do České republiky, jsme se ho zeptali na pár zajímavost z Dakaru. Zajímala nás spotřeba Škodovky na Dakaru a kolik mělo auto před závodem najeto. „Auto mělo reálně najeto 250 km, bylo postaveno v krátkém čase. Čas nebyl a kvůli covidu se nedalo nikam vycestovat a auto odzkoušet. Spotřeba paliva je různá, ale záleží na podkladu. Na pevném podkladu žere auto 20 litrů, ale pokud je tam hodně písku (a to nejen duny), tak to auto bralo mezi 35 – 40 litry paliva na 100 km.“

Na Dakaru je kolem závodníků všudypřítomný písek, je to nějaký problém? „Písek se dostane všude, ale my jsme zvyklí. Práší se tam, ale vám to nevadí, je to součást hry. Auto se muselo vždy vysát. Jezdíte v dunách, takže s pískem se počítá. Pokud není písek přímo v motoru, není to nepřítel,“ komentoval Ondřej Klymčiw. Na závodní terén si toho člověk moc vzít nemůže, což potvrzuje i Ondřej. „Měli jsme sebou pití, jídlo a nějaké náhradní díly. Náhradní kola a základní nářadí, moc jste toho nevezli. Do toho auta se toho moc nevejde, ale když povezete hodně vybavení, vždycky jako na potvoru, vám bude něco chybět. Člověk by musel mít sebou druhou Škodovku, aby obsáhl úplně všechno.“

Závod na Dakaru se nejede proti stopkám, jak to? A jakým způsobem se tedy na trati měří časy? „Nejedete proti stopkám, ale se stopkami. Známe jen průměrnou rychlost auta na daném úseku, na trati jsou kontrolní body, na kterých se měří. Pokud jste v bodě o vteřinu rychleji, máte 2 trestné body, o vteřinu později máte 1 trestný bod. Musel jsem si hlídat rychlost auta a zároveň stopky. Drželi jsme se orientačních bodů, ale nebylo jisté, že se na nich bude měřit,“ vysvětlil systém závodu Ondřej Klymčiw.

Mnohé z vás možná bude zajímat, jaké má Ondřej rituály před etapami a jak bojují závodníci s hygienou. „Můj rituál je dát si každé ráno silné kafe a dobrou snídani. Hygienické podmínky jsou v pohodě. V kamionu máme svou vlastní sprchu a toaletu. Na Dakaru nejsou hygienické podmínky žádný problém. V kamionu máme i pračku, máme dvě sady oblečení, takže můžete prát každý 3 – 4 den.“

Zajímavou informaci jsme dostali, když jsme se zeptali na to, kde Ondřej Klymčiw trávil noci. Odhalil nám, jaký sebou na Dakar bere talisman. „Spal jsem v kabině řidiče na samotce. Nemám rád chrápání, takže to bylo řešení. Jako talisman mám malého medvídka, který se mnou byl na všech Dakarech. Mladší syn mi dal teď dalšího medvídka, na Dakar vozím talismanů více.

Děkujeme, že jsme mohli být partnery

HAVEX-auto byl hrdým partnerem tohoto úžasného projektu, který přesáhl hranice sportovního světa. Naše společnost smeká před závodníky, smeká před celým týmem a před touto magickou myšlenkou. Skvělou zprávou je, že Ondřej Klymčiw zůstane partnerem HAVEX-auto i po zbytek roku 2021. Společnost HAVEX-auto je autorizovaným dealerem značky ŠKODA na českém trhu a je připravena se podílet na dalších projektech podobného typu, ve spojení s českým zlatem – značkou ŠKODA auto.