SEAT oslavuje 30 let Ibizy na Techno Classica

SEAT obrací na letošním veletrhu Techno Classica pozornost k 30. výročí modelové řady Ibiza. Cesta časem začíná v expozici značky SEAT v hale 7 modelem Ibiza 1.5 GLX z roku 1984 – prvním vozem Ibiza, který byl 27. dubna vyroben v komplexu Zona Franca. Druhá generace prvního modelu, vyvinutého kompletně společností SEAT, následovala v roce 1993 a zároveň se stala prvním vozem vyráběným v novém závodě SEAT Martorell. Tuto éru reprezentuje na stánku značky SEAT na výstavě Techno Classica model Ibiza GTI (1993). V roce 2001 byla uvedena na trh třetí generace Ibizy a tuto událost připomíná Ibiza 1.4 (2001) o výkonu 100 k. SEAT završuje historickou exkurzi modelem Ibiza 2.0 TDI* (143 k/105 kW) z roku 2014, který je zástupcem čtvrté generace.

Ibiza se stala po své premiéře v roce 1984 ikonou značky SEAT a proslavila ji po celém světě. SEAT Ibiza během své dlouhé historie vždy přesvědčoval svým mladým sportovním charakterem, vynikajícím poměrem cena/výkon a výjimečným potěšením z jízdy. Vášeň pro model Ibiza na všech trzích posílil úspěch čtvrté generace z roku 2008, jejíž rozsáhle přepracovaná verze se vyrábí od roku 2012. Aktuální SEAT Ibiza stanovuje měřítka ve své třídě výjimečným sportovním charakterem, inovativním designem a vynikající kvalitou. Kromě toho mají zákazníci na výběr tři různé karosářské verze: odvážně sportovní třídveřové kupé SC (Sports Coupé), všestranný pětidveřový hatchback a praktické elegantní kombi ST. Od uvedení na trh v roce 1984 prodal SEAT na celém světě přibližně pět milionů vozů Ibiza.

30 let modelu SEAT Ibiza – historické ohlédnutí
Místem světové premiéry modelu SEAT Ibiza se stal Pařížský autosalon 1984. Ibiza představovala jako první samostatně vyvinutý vůz milník v historii společnosti SEAT a zároveň byla začátkem úspěšného příběhu.

První generace poskytovala prostor a komfort, dostupný v té době jen ve vozech vyšší třídy, a zároveň vynikala kompaktními vnějšími rozměry (délka 3,6 metru). SEAT na tomto projektu spolupracoval s proslulými společnostmi. Na designu se podílel Italdesign italského designéra Giorgia Giugiara, Karmann přispěl k vývoji bezpečnostního skeletu karoserie a Porsche optimalizoval konstrukci motorů (z toho důvodu se na krytu hlavy válců skvěl nápis „System Porsche“).

Uvedení Ibizy přineslo zvýšení výrobních počtů, které nakonec znamenalo rekordní výrobu 1 281 388 vozidel. SEAT Ibiza vyvolal silnou odezvu od španělských i zahraničních zákazníků nabídkou zážehových motorů s rozpětím výkonu od 44 k do 100 k a úsporného vznětového motoru s výkonem 55 k. Výrazná část vozů směřovala na export a již v roce 1990 se na mezinárodních trzích prodalo více než 119 000 vozů Ibiza.

V roce 1991 byl po sedmi letech výroby představen rozsáhle modernizovaný model s označením New Style. Změny se týkaly převážně designu přídě a výbavy interiéru. Jako součást faceliftu byla představena verze Ibiza Sportline s poslední fází vývoje motoru System Porsche, který poskytoval ze zdvihového objemu 1,7 litru nejvyšší výkon 110 k. V následujícím roce se SEAT Ibiza stal oficiálním vozem Letních olympijských her 1992 v Barceloně.

V letech 1984 až 1993 bylo prodáno celkem 1 342 001 vozů Ibiza první generace.

Druhá generace: první model vyráběný v závodě Martorell
SEAT uvedl druhou generaci Ibizy na trh v roce 1993. Tato Ibiza má v historii společnosti zvláštní místo. Je to první vůz, který byl vyráběn v novém závodě SEAT v Martorellu, což byl nejlepší předpoklad pro úspěšný start.

Ibiza druhé generace byla k dispozici se šesti různými motory (zážehovými a vznětovými s atmosférickým plněním i s přeplňováním turbodmychadlem). Vývoj vozidla probíhal již v rámci koncernu Volkswagen. V této době znamenal SEAT Ibiza kvantový skok v oblasti kvality výroby. Byl to první model v tomto segmentu s motorem TDI o výkonu 90 k. SEAT navázal na tento krok v roce 1996 představením motoru TDI o výkonu 110 k, který byl ve své době nejvýkonnějším vznětovým motorem v této kategorii vozidel.

SEAT zároveň otevřel v roce 1996 další významnou kapitolu vývojem nekompromisně sportovní verze CUPRA s dvoulitrovým motorem o výkonu 150 k, který fascinoval svými vynikajícími jízdními výkony. Netrpělivě očekávané uvedení na trh oslavil SEAT přesvědčivým triumfem soutěžní verze SEAT Ibiza Kit Car v dvoulitrové třídě mistrovství světa FIA WRC (World Rally Championship), který dokázal zopakovat také v letech 1997 a 1998.

Již v roce 1999 na autosalonu v Barceloně se ukázala Ibiza s novým designem. Exteriér a interiér byly kompletně přepracovány. Přídi nyní dominovaly větší světlomety a nová typická maska chladiče SEAT. V interiéru zaujal na první pohled nový multifunkční displej, který zobrazoval informace palubního počítače, klimatizace a rádia.

V květnu 2000 byl u příležitosti 50. výročí založení společnosti SEAT představen nový SEAT Ibiza CUPRA s motorem 1.8 Turbo o výkonu 136 k. Byl to první model v této třídě vybavený elektronicky řízeným stabilizačním systémem ESP.

Zkušenosti, které SEAT Sport získal během šesti let účasti v soutěžích, byly zúročeny o několik měsíců později v konstrukci modelu SEAT Ibiza CUPRA R, prvního sériově vyráběného vozu, vyvinutého závodní divizí SEAT. Exkluzivní vůz byl poháněn přeplňovaným motorem 1.8 20V Turbo o výkonu 180 k.

Úspěch druhé generace Ibizy překonal předchůdce celkovým počtem 1 522 607 prodaných vozů Ibiza v letech 1993 až 2002.

Třetí generace: uvedení „agilního podvozku“
K uvedení třetí generace Ibizy na světové trhy došlo v roce 2001. Kromě dalšího zvýšení kvality výroby byl pokrok patrný v rozšířené nabídce motorů a v jízdní dynamice. Pod designem byl podepsán Walter de’Silva, který zavedl estetiku charakterizovanou agilitou.

Ibiza 2001 byla kromě toho prvním modelem značky s „agilním podvozkem“, vyvinutým v Centro Técnico Martorell pro všechny verze. Tento model také stanovil nová měřítka pro výkon vznětových motorů, který se vyšplhal až ke 130 k.

V roce 2004 oslavila Ibiza své 20. výročí s více než 3,3 miliony vyrobenými vozy a uvedením dvou nových sportovních verzí, které se brzy staly vlajkovými loděmi španělské značky: verze FR s motory 1.9 TDI (130 k), resp. 1.8 Turbo (150 k), a CUPRA, jejíž vznětový motor 1.9 TDI byl se 160 k nejvýkonnějším motorem na naftu ve své třídě. Vynikající výkony podávala také zážehová verze CUPRA poháněná motorem 1.8 20V Turbo o výkonu 180 k.

V únoru 2006 představil SEAT Ibizu s novým vzhledem ve sportovním a zároveň moderním stylu. Vylepšena byla především vnitřní výbava a nárazníky. SEAT nabízel 18 verzí sestavených kombinací pěti úrovní výbavy a jedenácti motorů.

Také tato Ibiza se stala ihned po svém představení bestsellerem. V letech 2002 až 2007 bylo celkem prodáno 1 084 989 vozů třetí generace.

Čtvrtá generace: dokonalá syntéza designu a techniky
V roce 2008 byla na trh uvedena čtvrtá generace Ibizy, která se soustředila na dva aspekty, dokonale vyjadřující charakter nového modelu: design a techniku. Nejlepším vysvědčením pro práci inženýrů v Centro Técnico Martorell byly výsledky bezpečnostních nárazových testů Euro NCAP: 5 hvězdiček za ochranu dospělých cestujících, 4 hvězdičky za ochranu dětí a 3 hvězdičky za ochranu chodců. Neméně pozoruhodný byl výsledek dlouhodobého testu německého časopisu Auto Bild, v němž dosáhly náklady na opravy po 103 445 celkově ujetých testovacích kilometrech částky pouhých 4,58 euro. Bylo nutné vyměnit pouze žárovku osvětlení registrační značky. Auto Bild udělil modelu SEAT Ibiza 1.4 16V Sport celkovou známku „1“ a test uzavřel hodnocením „velmi doporučujeme“.

Aktuální Ibiza následovala v roce 2012. Design již v této době patřil mezi výjimečně silné stránky modelu Ibiza a zákazníci jej zmiňovali jako nejdůležitější kritérium pro své kupní rozhodnutí. Současná Ibiza svou identitu dále posílila moderním, svěžím a optimistickým vzhledem. Ještě větší radost z jízdy je přesvědčivě doplněna inovativní technikou, vylepšenou funkčností a kvalitou.

Nová Ibiza se díky třem karosářským verzím dokonale hodí pro každý životní styl. Třídveřová Ibiza SC a pětidveřová Ibiza jsou nejen vrcholným dílem z hlediska designu, ale díky velkorysému interiéru, objemu zavazadlového prostoru 284 nebo 292 litrů a možnosti sklopení opěradel zadních sedadel jsou také skvěle připraveny na výzvy každodenního provozu. Kombi Ibiza ST nabízí mimořádně vysokou úroveň funkčnosti. Navzdory sportovním tvarům má zavazadlový prostor překvapivě velkorysý objem 430 až 1164 litrů. K dispozici je rovněž dostatek prostoru pro dvě jízdní kola s demontovaným předním kolem.

Široká nabídka motorů pokrývá rozpětí výkonů od 60 do 180 k. K dispozici jsou dokonale odstupňované mechanické a dvouspojkové převodovky. Vzorem hospodárnosti je Ibiza 1.2 TDI CR Ecomotive, která s kombinovanými emisemi CO2 pouhých 89 g/km a kombinovanou spotřebou paliva jen 3,4 litru na 100 km stanovuje měřítka v oblastech hospodárnosti a ochrany životního prostředí. Na druhém konci výkonového spektra má nejvýkonnější model Ibiza CUPRA připraven trumf v podobě 132 kW/180 k a nejvyšší úrovně výkonu i radosti z jízdy. Tento model dokonale ztělesňuje základní hodnoty značky SEAT. Kořením každodenního provozu, v němž vynikají kompaktní vnější rozměry a vysoká úroveň funkčnosti, jsou nezapomenutelné sportovní zážitky. Jízdní výkony jsou pozoruhodné: zrychlení z 0 na 100 km/h trvá pouhých 6,9 sekundy, nejvyšší rychlost je 228 km/h. Výjimečná je i hospodárnost, což dokládá kombinovaná spotřeba paliva pouhých 5,9 litru na 100 kilometrů a emise CO2 139 g/km.

Technické údaje exponátů značky SEAT na Techno Classica 2014

SEAT Ibiza 1.5 GLX (1984)

Motor
zážehový řadový čtyřválec
Vrtání/zdvih, mm
83/67,5
Zdvihový objem, cm3
1461
Nejvyšší výkon
85 k při 5600 min-1
Nejvyšší točivý moment
125 N.m při 2800 min-1
Kompresní poměr
10,5:1
Nejvyšší rychlost
169 km/h
Průměrná spotřeba paliva
7,8 l/100 km
Palivový systém
karburátor Weber 32 DSTA
Převodovka
pětistupňová mechanická
Přenos hnací síly
pohon předních kol
Podvozek
vpředu: v zpěry McPherson s vinutými pružinami a teleskopickými tlumiči
vzadu: spodní trojúhelníková ramena, příčná listová pružina se samostabilizujícím účinkem a teleskopické tlumiče
Pneumatiky
165/65 SR 14
Brzdy
vpředu kotoučové, vzadu bubnové
D x Š x V v mm
3460 x 1610 x 1390 mm
Hmotnost v kg
890

SEAT Ibiza GTI (1993)

Motor
zážehový řadový čtyřválec
Vrtání/zdvih, mm
82,5/92,8
Zdvihový objem, cm3
1984
Nejvyšší výkon
115 k při 5400 min-1
Nejvyšší točivý moment
169 N.m při 3200 min-1
Kompresní poměr
10,0:1
Nejvyšší rychlost
198 km/h
Průměrná spotřeba paliva
7,7 l/100 km
Palivový systém
elektronicky řízené vícebodové vstřikování
Převodovka
pětistupňová mechanická
Přenos hnací síly
pohon předních kol
Podvozek
vpředu: vzpěry McPherson a spodní trojúhelníková ramena
vzadu: vlečená ramena spojená torzně poddajnou příčkou
Pneumatiky
185/60 R 14
Brzdy
vpředu kotoučové s vnitřním chlazením, vzadu kotoučové s průměrem 226 mm
D x Š x V v mm
3813 x 1634 x 1424 mm
Hmotnost v kg
1005 (3 dv.), 1030 (5 dv.)

SEAT Ibiza 1.4 100 k (2001)

Motor
zážehový řadový čtyřválec, 16 ventilů/2x OHC, hliníková hlava válců
Vrtání/zdvih, mm
76,5/75,6
Zdvihový objem, cm3
1390
Nejvyšší výkon
100 k při 6000 min-1

Nejvyšší točivý moment 126 N.m při 4400 min-1
Kompresní poměr
10,5:1
Nejvyšší rychlost
191 km/h
Průměrná spotřeba paliva
6,9 l/100 km
Palivový systém
elektronicky řízené vícebodové vstřikování
Převodovka
pětistupňová mechanická
Přenos hnací síly
pohon předních kol
Podvozek
vpředu: nezávislé s příčným zkrutným stabilizátorem
vzadu: kliková náprava se samořídicím účinkem
Pneumatiky
185/60 R 14
Brzdy
vpředu kotoučové s vnitřním chlazením, vzadu kotoučové s průměrem 232 mm
D x Š x V v mm
3955 x 1700 x 1440 mm
Hmotnost v kg
1050

SEAT Ibiza FR 2.0 TDI (2014)

Motor
vznětový řadový čtyřválec, 16 ventilů
Vrtání/zdvih, mm
81/95,5
Zdvihový objem, cm3
1968
Nejvyšší výkon
143 k při 4200 min-1
Nejvyšší točivý moment
320 N.m při 1750 až 2500 min-1
Kompresní poměr
16,5:1
Nejvyšší rychlost
210 km/h
Průměrná spotřeba paliva
4,6 l/100 km
Palivový systém
common rail/turbodmychadlo
Převodovka
šestistupňová mechanická
Přenos hnací síly
pohon předních kol
Podvozek
vpředu: vzpěry McPherson a spodní trojúhelníková ramena, příčný zkrutný stabilizátor, vinuté pružiny s teleskopickými tlumiči
vzadu: vlečená ramena spojená torzně poddajnou příčkou s integrovanou funkcí příčného zkrutného stabilizátoru, teleskopické tlumiče se samostatně uloženými vinutými pružinami
Pneumatiky
215/40 R 17
Brzdy
vpředu kotoučové s vnitřním chlazením, vzadu kotoučové s průměrem 230 mm
D x Š x V v mm
4082 x 1693 x 1441 mm
Hmotnost v kg
1245

Datum: 27.3. 2014
Autor: IVG Tisková zpráva www.seat.cz