SEAT prezentuje historii svých městských modelů

25. Techno Classica od 10. do 14. dubna v Essenu

  • SEAT 600: 1957 – 1973
  • SEAT 133: 1974 – 1980
  • SEAT Mii: od roku 2012

SEAT se na letošní výstavě Techno Classica zaměřuje na historii svých městských vozů. Cesta značky SEAT časem začíná v hale 7 modelem SEAT 600, který zahájil motorizaci Pyrenejského poloostrova. Další milník je prezentován modelem SEAT 133, který byl vyráběn od roku 1974 do roku 1980. Rovněž nový SEAT Mii má své kořeny v historii městských vozů SEAT. Na trh byl uveden v uplynulém roce a bude třetím modelem vystavovaným značkou SEAT v Essenu.

SEAT 600
Výroba modelu SEAT 600 byla zahájena 27. června 1957. Díky své univerzálnosti a nízkým nákladům odstartoval tento vůz proces hromadné motorizace ve Španělsku. Malý vůz, láskyplně přezdívaný „seiscientos“, se stal prvním automobilem mnoha Španělů. V roce 1958 existovala čekací listina s přibližně 100 000 předběžnými objednávkami a dodací lhůta byla čtyři roky. SEAT 600 byl obrovský úspěch. Tento vůz se stal ve Španělsku skutečnou legendou. Způsobil hluboký sociální přerod a zároveň postavil celou zemi na čtyři kola.

Na začátku výroby měl SEAT 5000 zaměstnanců. O šestnáct let později, 3. srpna 1973, byla výroba tohoto legendárního modelu ukončena. Do té doby bylo vyrobeno 800 tisíc vozů SEAT 600 – rovněž tento 40 let starý úspěch bude v expozici značky SEAT zdůrazněn.

SEAT 133
Také SEAT 133 je historickým milníkem španělské značky. V roce 1974 vyrábělo přes 30 000 zaměstnanců 1900 vozů denně. V této době sjel z montážní linky dvoumiliontý vůz – a pak první SEAT 133. V oblasti konstrukce se SEAT vydal poprvé vlastní cestou. Kompaktní model 133 vypadá sice jako větší Fiat 126, který byl vyráběn v Polsku, ale na rozdíl od něj měl vodou chlazený čtyřválcový motor v zádi. Techniku poskytl Fiat 850, ale podvozek byl vyvinut kompletně inženýry značky SEAT. Jako první model značky SEAT byl model 133 prodáván po celé Evropě i mimo území Španělska, pod značkou Fiat. Byl to první SEAT vyráběný také v licenci v jiném výrobním závodě a poprvé se dodávaly také sady CKD pro montáž v závodech třetích stran. Egyptská společnost Nasco smontovala více než 25 000 vozů v Cairu. Fiat Argentina kromě toho vyrobil více než 200 000 vozů SEAT 133 v letech 1978 až 1981.

SEAT Mii
Na třetí zastávce cestou časem představí SEAT nový model SEAT Mii, dokonalý vůz pro moderní životní styl ve městě. Mii usnadňuje život svými rozměry, které jsou perfektní pro parkování (délka pouhých 3,56 metru), jakož i přesvědčivými užitnými vlastnostmi, výjimečným potěšením z jízdy, hospodárností a inovativní technikou. Zákazníci si mohou vybírat ze dvou motorů, tří výbavových linií, třídveřové nebo pětidveřové karoserie a různých prvků výbavy na přání, které umožňují individualizaci vozu Mii podle jejich přání.

Nedávno vyvinutý jednolitrový motor s výkonem 44 nebo 55 kW (60 nebo 75 k) zaručuje temperamentní a zároveň hospodárnou jízdu, na níž se podílí rovněž nízká hmotnost vozu pouhých 854 kilogramů. Model Mii Ecomotive zanechává po sobě emise CO2 ve výši
jen 98 gramů na kilometr. Mii je také lídrem v oblasti inovativní techniky: bezpečnostní asistent zvyšuje bezpečnost jízdy ve městě a SEAT Media systém dosud nevídaným způsobem spojuje funkce zábavních systémů, navigace, telefonu a ovládání vozidla.

Technické údaje exponátů značky SEAT na 25. Techno Classica

SEAT 600 L Especial

Motor zážehový motor, řadový čtyřválec
Vrtání/zdvih, mm 62/63,5
Zdvihový objem, cm3 767
Výkon 32,5 k při 5500 min-1
Kompresní poměr 8,5:1
Nejvyšší rychlost 115 km/h
Průměrná spotřeba paliva 7,8 l/100 km
Palivový systém karburátor Solex 28 PIB-5
Převodovka 4stupňová mechanická
Pohon zadní kola
Podvozek vpředu: nezávislé vzpěry, horní lichoběžníková ramena, spodní příčná listová pružina
vzadu: nezávislé vzpěry, spodní lichoběžníková ramena a vinuté pružiny
teleskopické tlumiče vpředu a vzadu
Pneumatiky 5,20-12
Brzdová soustava bubnové brzdy vpředu a vzadu
Délka x šířka x výška v mm 3300 x 1380 x 1400
Hmotnost v kg 615
Doba výroby modelu SEAT 600 1957 – 1973

SEAT 133 Especial

Motor zážehový motor, řadový čtyřválec
Vrtání/zdvih, mm 65/63,5
Zdvihový objem, cm3 843
Výkon 44 k při 6400 min-1
Kompresní poměr 9:1
Nejvyšší rychlost 129 km/h
Průměrná spotřeba paliva 7,9 l/100 km
Palivový systém karburátor Weber 30 DIC-10
Převodovka 4stupňová mechanická
Pohon zadní kola
Podvozek vpředu: nezávislé vzpěry, horní lichoběžníková ramena, spodní příčná listová pružina
vzadu: nezávislé vzpěry, spodní lichoběžníková ramena a vinuté pružiny
teleskopické tlumiče vpředu a vzadu
Pneumatiky 145SR-13
Brzdová soustava vpředu: kotoučové brzdy, vzadu: bubnové brzdy
Délka x šířka x výška v mm 3451 x 1421 x 1328
Hmotnost v kg 715
Doba výroby modelu SEAT 133 1974 – 1980

SEAT Mii Ecomotive

Motor zážehový motor, řadový tříválec
Vrtání/zdvih, mm 74,5/76,4
Zdvihový objem, cm3 999
Výkon 75 k při 6200 min-1
Kompresní poměr 10,5:1
Nejvyšší rychlost 172 km/h
Průměrná spotřeba paliva 4,2 l/100 km
Palivový systém MPI
Převodovka 5stupňová mechanická
Pohon přední kola
Podvozek vpředu: vzpěry McPherson s teleskopickými tlumiči a vinutými pružinami, spodní příčná ramena, příčný zkrutný stabilizátor
vzadu: vlečená ramena spojená torzně poddajnou příčkou, teleskopické tlumiče, vinuté pružiny
Pneumatiky 165/70 R 14
Brzdová soustava vpředu: kotoučové brzdy s vnitřním chlazením, vzadu: bubnové brzdy
Délka x šířka x výška v mm 3557 x 1641 x 1478
Hmotnost v kg 940
Doba výroby modelu SEAT Mii od roku 2012

Datum: 9.4. 2013
Autor: IVG Tisková zpráva www.seat.cz