Na jednom autě vydělá Škoda více než VW, nejziskovější je Ferrari

Nejsou to čísla, kterými se budou chtít výrobci automobilů před zákazníky při rozhodování o nákupu nového vozu chlubit. Jde o zisk, který mají v průměru z každého prodaného auta. Srovnání evropských automobilek provedl německý CAR Institute při německé Univerzity Duisburg-Essen a dospěl k závěru, že tuzemské automobilky patří ke špici. “Přes krizi se řadě výrobců daří velmi dobře,” říká šéf CAR Institute Ferdinand Dudenhöffer v narážce na zveřejněná čísla. Podle něj je největší tlak na zisk především u velkoobjemových výrobců aut. V absolutním srovnání vyhrála automobilka Ferrari, z každého auta jí zůstane přes 40 tisíc eur. Vykazuje tedy zisk, za který se dá pořídit několik vozů střední třídy jiného výrobce. Druhou nejvyšší marži má Porsche s téměř 17 tisíci eury. Tabulka má však i své těžko vysvětlitelné údaje, například u velkoobjemových výrobců vyšel největší zisk na auto Chrysleru, který v Evropě patří k nejmenším automobilkám. Škoda je se ziskem před zdaněním a úroky ve výši 1 100 eur na auto v celkovém pořadí osmá, mezi největšími výrobci třetí. V porovnání s marží v procentech je dokonce druhá, hned za korejskými automobilkami Hyundai a Kia. “Ziskové jsou především automobilky, kterým prodeje rostou, nebo alespoň příliš neklesají. Na příkladu Škody Auto i korejských značek Hyundai a Kia je to zřejmé. Stejně tak i v opačném směru například na Seatu nebo Peugeotu, které trpí poklesem poptávky v jižní Evropě,” vysvětlil Jan Linhart z poradenské firmy KPMG.

Tuzemská automobilka vydělává na každém autě v průměru o téměř tři sta eur více než mateřský Volkswagen, v rámci celého koncernu si vedlo lépe jen Audi. Škoda Auto výsledky nechtěla komentovat. K premiantům v rámci VW Group ekonomickými výsledky patří Škoda už několik let.

Nadprodukce vozů automobilkám škodí

Dudenhöffer ve studii tvrdí, že zejména Hyundai a Kia mohou svoji ziskovost ještě zvýšit. “Mají největší šanci předstihnout do roku 2018 v prodejích Volkswagen,” tvrdí. Otázkou je, jak je to reálné, dosud Volkswagen a jeho značky prodávají v Evropě zhruba pětkrát více aut než Hyundai a Kia dohromady.

Evropský automobilový trh trápí několik let nadprodukce, která výrazně zhoršuje hospodaření řady výrobců. Nejhůře vychází ze srovnání automobilka Opell, která naopak jedno auto prodává téměř s tisícieurovou ztrátou. CAR Institute porovnával výsledky celkem patnácti značek za první pololetí letošního roku. Ze srovnání vyplývá, že nejvyšší ziskovosti dosahují výrobci nejdražších vozů. Po Ferrari a Porsche následuje trio BMW, Mercedes a Audi, všichni s několikanásobně vyšším ziskem na auto oproti masovým značkám.

“Úspěšní výrobci luxusních vozů musí umět prodat i prémiový charakter vozu a jeho image. Za vůz jako symbol statusu si pak nechají zaplatit vyšší cenu,” vysvětluje vyšší zisky Jan Malý z expertní skupiny PwC ČR. Krize zatím prodeje luxusních značek nepoznamenává, naopak jde o stále rostoucí segment. Podle Jana Linharta z KPMG je důvodem vyšší marže na auto u luxusních značek i fakt, že musí rozložit vysoké náklady na vývoj na méně vozů.

Zdroj: www.idnes.cz
Datum: 20.9.2012