Autobazar: Škoda Octavia II – český trhák
Češi na škodovku prostě slyší. Domácí automobilka si drží zhruba třetinový podíl na trhu nových osobních aut, což je v Evropě u domácích automobilek věc málo vídaná. Zájem o vozy s okřídleným šípem ve znaku je pochopitelně i mezi zákazníky autobazarů. V nich je absolutním číslem jedna druhá generace oblíbené Škody Octavie.
Druhá generace Škody Octavie byla představena v roce 2004 a navazovala na velký úspěch první novodobé „oktávky“. Ostatně, ta se i před nástupem dvojky dobře prodávala. Proto se v Mladé Boleslavi rozhodli, že budou původní model vyrábět dál a odliší ho přidáním slovíčka Tour k názvu Octavia.
Druhá generace je stejně jako první nabízena ve dvou karosářských variantách jako liftback a kombi. Slabinu měl předešlý model octavie v menším vnitřním prostoru hlavně pro cestující na zadních sedadlech. Tím už nová octavie netrpí díky delšímu rozvoru kol. Také kvalitativně a důsledností zpracování se současná „oktávka“ posunula dál. Není tedy divu, že se skvěle prodává i jako použité zboží v autobazarech.
Pozor, octavie má nejčastěji stočený tachometr.
Ovšem jak varuje Vladimír Rybecký z časopisu Autoservis, obrovský zájem se může obrátit proti samotnému zákazníkovi. „Díky tomu, že je nejprodávanějším autem u nás, je i nejrozšířenějším v našich autobazarech. Prodává se hodně. Je to také nejvíc dovážený ojetý vůz do České republiky a také má nejčastěji stočený tachometr. Tady je opravdu potřeba obezřetnost při nákupu a počítat s tím, že něco nebude v pořádku,“ varuje Rybecký.
Škoda Octavia současné druhé generace kvalitou a spolehlivostí překonává většinu konkurentů. Každé auto však trpí určitým typem závad. „U motorů TDI o výkonu 103 až 125 kilowattů častěji praskají hlavy motorů. U varianty 1.9 TDI bývají vadná tandemová čerpadla, která do trysek dopravují naftu, a kvůli tomu dochází k úniku nafty přes vývěvu do oleje. Častěji vrzají páté dveře a mění se blikače ve zpětných zrcátkách, protože se plní vodou,“ vyjmenovává znalec ojetých aut Jan Kupec.
Vybírat můžete až ze 14 motorizací
Škodovka od začátku nabízela pro Octavii II velmi slušné množství motorů – dva benzínové od objemu 1,4 litru a dva naftové. Rok však citelně chyběl benzínový dvoulitr. Postupně přibyly další agregáty, až se jejich počet zastavil na čísle 14. Šest z nich přitom připadá na oblíbenější naftové varianty.
Zapomenout nesmíme ani na verzi s pohonem všech kol v provedení kombi a také odolnější variantu Scout 4×4 se zvýšeným podvozkem určenou i pro jízdu v lehkém terénu. Pro sportovní srdce má Škodovka dvě varianty octavie s označením RS – jednu benzínovou s výkonem 147 kilowattů a jednu naftovou s výkonem nižším o 22 kilowattů.
Dieselový kombík bude o čtyřicet tisíc dražší než benzínový sedan
Ceny druhé generace Škody Octavie v českých autobazarech šplhají kvůli velkému zájmu celkem vysoko. „Populární motorizace je benzínová 1.6 – cena za model z roku 2005 se pohybuje kolem 150 tisíc, verze z roku 2009 ještě před faceliftem stojí kolem 240 tisíc korun a za verze po faceliftu ze stejného roku výroby zaplatíte kolem 280 tisíc,“ informuje Rybecký. Za diesely si připlatíte zhruba třicet tisíc korun, za verze kombi dalších deset tisíc.
„Přední nárazník stojí 3.911 korun, přední světlomet 3.420 korun a poslední díl výfuku 2.175 korun. Jsou to ceny neoriginálních náhradních dílů včetně DPH,“ uzavírá přehledem vybraných náhradních dílů Jan Kupec.
Škoda Octavia Scout druhé generace – Foto: Škoda Auto
Historie pohonných jednotek a karosářských variant:
2004 – uvedení druhé generace vozu
– 1.4 16V – 55 kW
– 1.6 FSI – 85 kW
– 2.0 TDI – 100 kW
– 2.0 TDI – 103 kW (šestnáctiventil)
– od poloviny roku motorizace: 1.4 16V – 59 kW, 1.6 – 75 kW, 1.9 TDI – 77 kW
– koncem roku 2.0 FSI – 110 kW
2005 – verze RS s motorem 2.0 TFSI – 147 kW
– 2.0 TDI/103 kW (osmiventil)
2006 – luxusní provedení Laurin & Klement
– verze RS s motorem 2.0 TDI – 125 kW
2007 – agregáty TFSI od nynějška značeny jen TSI
– verze Scout vycházející z modelu Combi 4×4
– 1.8 TSI – 118 kW
2008 – facelit vyjma verzí Scout a RS
– 1.6 – 75 kW v nabídce také v úpravě na E85
– 1.4 TSI – 90 kW
2009 – na jaře facelift modelů Scout a RS
– 1.6 – 75 kW také v úpravě na LPG
– 1.6 TDI – 77 kW nahrazuje spolehlivý motor 1.9 TDI
Klady a zápory vozidla:
+ pohledný svěží design
+ dobré jízdní vlastnosti
+ prostorný interiér
+ obří zavazadelník liftbacku i kombi
+ provedení 4×4
– mnoho automobilů se stočeným tachometrem
– problémový turbodiesel 2.0 TDI
– zvýšené riziko krádeže vozidla (zejména dieselové verze)
– vyšší spotřeba jednotek FSI
– vyšší ceny ojetin
Zdroj: www.rozhlas.cz