Zimy se za volantem bát nemusíte. Stačí jen dodržovat základní pravidla a dbát na zdravý rozum

Chcete se za volantem svého vozu cítit bezpečněji, rozumět lépe svému automobilu a skutečně si užít jízdu? Tak právě pro vás připravila firma HAVEX-auto prostřednictvím svého profesionálního týmu praktické odpovědi na otázky, které si řidiči nejčastěji v souvislosti se svým vozidlem pokládají. Na stránkách www.radyridicum.cz najdete všechna témata, která vás zajímala.

Závěrečné téma se týká přezouvání na zimní pneumatiky, přípravy vozu na zimní sezonu a jeho údržby během zimy (včetně ošetření laku na karoserii a péče o akumulátor), povinné zimní výbavy a tipů, které mohou motoristům cestování v zimě usnadnit. Na toto téma jsme se zeptali Lukáše Pešiny, který je vedoucím pobočky HAVEX-auto Vrchlabí a zároveň vedoucím servisního týmu.

Přestože počasí má zatím jiný názor, pomalu se plíživými kroky blíží zima. Období, z něhož má většina motoristů alespoň trochu obavy. Kdy přezout na „zimáky“? Nasněží letos? Bude ledovka? Zamrzne mi auto? To jsou jen některé z otázek, které si řidiči rok co rok v době okolo listopadu v souvislosti se svým vozidlem kladou. „Důležité je řídit se v zimě zdravým rozumem. Je třeba změnit přemýšlení nad stylem jízdy, který by měl být jiný než během letní sezony. Přestože na silnicích ještě neleží sníh, ráno často teploty klesají k nule. Proto je třeba být při řízení opatrnější a brát zřetel na to, že vozovka může být místy namrzlá,“ říká Lukáš Pešina.

Foto zdroj: ŠKODA AUTO

ZIMNÍ PNEUMATIKY

Podle zákona mají řidiči povinnost mít na svém voze v období mezi 1. listopadem a 31. březnem zimní pneumatiky, pokud je na silnici souvislá vrstva sněhu nebo ledu, nebo to lze předpokládat. Kdyby tedy byla zima bez sněhu a ledu, nemusí motoristé teoreticky přezouvat. To ale neplatí v úsecích, které jsou označeny dopravní značkou Povinná zimní výbava, protože tam povinnost mít zimní pneumatiky platí za každého počasí a bez ohledu na stav vozovky. Povinnost mít zimní pneumatiky se vztahuje na obě nápravy vozu. Neexistuje tedy varianta, že by řidiči měli na jedné nápravě „zimáky“ a na druhé letní gumy.

Důležitá je teplota: Jak ale Lukáš Pešina upozorňuje, pro použití zimních pneumatik není rozhodujícím faktorem sníh nebo led, ale teplota. „Dodržuji pravidlo, že pokud se sedm dní po sobě teplota drží pod 7 °C, tak je ten správný čas přezout na zimní pneumatiky. Od tohoto okamžiku totiž zimní pneumatiky fungují na silnici lépe než letní, které mají tvrdší směs a při nízkých teplotách tak dobře nepřilnou k povrchu vozovky. Navíc zimní pneumatika má vzorek uzpůsobený k odhazování sněhu a ledových krystalků,“ vysvětluje a pokračuje: „Důležité také je si uvědomit, že jinak se bude auto chovat na silnici na letních pneumatikách, když je deset stupňů, a jinak, když je nula. I na jaře je třeba přemýšlet nad přezouváním. Pokud jsou teploty nad 7 °C, je lepší přezout na letní pneumatiky, jízdní vlastnosti automobilu budou optimálnější než na zimních gumách. Navíc zimní pneumatiky se za teplého počasí velice rychle opotřebovávají, a tak je jich používání z ekonomického hlediska pro řidiče nevýhodné.“

Výběr pneumatik: Řada řidičů spoléhá při výběru zimních pneumatik na své zkušenosti. Jestliže se motoristé chtějí dozvědět, jak kvalitní jsou právě „jejich“ zimní pneumatiky, mohou je porovnat v testech, které pravidelně provádí Ústřední automotoklub (ÚAMK) nebo německý autoklub ADAC. „Neexistuje žádný jednoduchý klíč k tomu, jak si vybrat kvalitní zimní pneumatiku jinak, než prostřednictvím testu. Pokud mají gumy různých značek podobnou kvalitu, pak už rozhoduje pouze cena,“ konstatuje vedoucí provozovny HAVEX-auto Vrchlabí.

Při porovnání úměru kvality a ceny zimních pneumatik je na zvážení každého řidiče, co si vybere. Záleží také na tom, v jakých podmínkách a v jaké části republiky bude přes zimu s vozem jezdit. To stejné pravidlo platí i při použití protektorů (na kostru ze starších pneumatik se nalepí nový běhoun) nebo celoročních pneumatik. „Řidiči, kteří jezdí na Moravě, nepotřebují tak kvalitní zimní gumy, jako například motoristé v Krkonoších. A místní lidé si na kvalitě zimních gum zakládají a předávají si svoje zkušenosti s různými značkami. Největší bezpečnost v zimních podmínkách ale může nabídnout pouze zimní pneumatika,“ upozorňuje Lukáš Pešina.

Někteří řidiči ještě řeší, zda na zimu použít zimní pláště na hliníkových kolech nebo přezout na plechové disky. „Při jízdě v extrémních klimatických podmínkách dochází z důvodu větších otvorů v hliníkovém disku k zanášení funkčních ploch kotoučových brzd nečistotami, jako je voda, sníh nebo sůl a následně snížení účinnosti brzd. Při použití plechových disků, kde jsou tyto otvory mnohem menší, není znečištění brzd tak značné a jízda je bezpečnější,“ radí vedoucí provozovny HAVEX-auto Vrchlabí.

Výměna pneumatik: Zatímco někteří řidiči si svůj vůz na zimní pneumatiky přezují sami doma, jiní spoléhají na pomoc odborníků. „Je to lepší, protože zkušené oko mechanika může odhalit možné závady na demontovaných letních pneumatikách nebo na podvozku auta. Není to jen o přezutí, ale my můžeme také upozornit řidiče, zda je kvalita jeho zimních pneumatik dostačující z hlediska hloubky dezénu. Mechanik také podle sjetí pneumatik umí odhadnout, zda není poškozená geometrie náprav nebo tlumiče vozu. To běžný řidič sám nepozná,“ podotýká Lukáš Pešina.

Další důvod, proč nechat přezouvání pneumatik na odborníkovi, je nutnost pneumatiky správně nahustit a kola vyvážit. Někteří vyvážení kol považují za zbytečné a snaží se ušetřit peníze. V tomto případě je to ale šetření na nesprávném místě. Za jízdy pak mohou cítit rázy do volantu nebo nepříjemné vibrace do podvozkových částí jako jsou čepy, silentbloky či ložiska kol a tím se snižuje jejich životnost. Během sezony, jak se sjíždí vzorek, může navíc nevyváženost vzniknout jinde. Jak je guma nevyvážená, tak při točení kola vznikají vibrace, které se přenášejí jak do řízení, tak do součástí auta, což může opět ovlivnit rychlost opotřebení různých čepů a jejich uložení.

Hloubka dezénu: Při přezouvání je třeba také zkontrolovat hloubku vzorku zimních pneumatik, která má být ze zákona minimálně 4 mm. „U nových pneumatik je hloubka dezénu 8 mm. Řidiči by ale měli počítat s tím, že auto, které má pneumatiky se vzorkem sjetým o dva milimetry, má o 20 % delší brzdnou dráhu na sněhu, než je tomu u vozu s novými gumami. U tolerované hloubky 4 milimetry je pak na sněhu dokonce o 50 % delší brzdná dráha,“ vysvětluje Lukáš Pešina.

Někteří motoristé ve snaze ušetřit peníze, nechají na svém voze sjeté zimní pneumatiky i přes léto s tím, že je tzv. dojedou. „Je to zažité a používá se to, ale řidiči by si měli uvědomit, že zimní pneumatika je vhodná do počasí s teplotou do 7 °C. Jízdní vlastnosti automobilu nejsou optimální. Směs je měkká, auto může být v zatáčkách díky tomu nestabilní a i brzdná dráha je delší,“ upozorňuje vedoucí provozovny HAVEX-auto Vrchlabí.

Co se týká správného skladování zimní pneumatiky, optimálně by měly být uloženy na sobě v dobře větrané suché místnosti s mírnou teplotou mimo přímý sluneční svit. Také by měly být z dosahu ředidel, jejichž případné výpary by mohly naleptat nebo narušit pryž na gumách, a ve vzdálenosti od předmětů, které by je mohly mechanicky poškodit, například prorazit.

Foto zdroj: ŠKODA AUTO

PŘÍPRAVA AUTOMOBILU NA ZIMNÍ SEZONU

Před začátkem zimní sezony by si motoristé měli vždy nechat prohlédnout svůj vůz. „Doporučuji, aby využili nabídky autoservisů, které za přijatelnou cenu provedou kompletní prohlídku auta a připraví ho na zimu,“ říká Lukáš Pešina.

HAVEX-auto, který je autorizovaným servisem značky ŠKODA, takovou prohlídku za 249 korun aktuálně svým zákazníkům do 30. listopadu nabízí. Mechanici při ní zkontrolují platnost lékárničky a povinnou výbavu, funkčnost a stav ostřikovačů a stěračů, funkčnost a nastavení osvětlení (mimo xenonů), vyhřívání oken a funkčnost topení. Prověří i chladicí systém, zkontrolují stav a množství motorového oleje, chladicí a brzdové kapaliny. Dále zkontrolují řemen alternátoru, tlak a stav pneumatik včetně rezervy, těsnost brzdové soustavy, stav výfukové soustavy a její těsnost, podvozkové díly (čepy, silentbloky, tyčky stabilizátoru) a hnací hřídel. Provedou zátěžový test akumulátoru, vizuální kontrolu tlumičů, zkontrolují funkčnost žhavicích svíček a provozní kapaliny.

V HAVEX-auto navíc zákazníci v současnosti za výhodné ceny pořídí kompletní zimní kola včetně ŠKODA Pneugarance na 3 roky.

Zájemci o prohlídku získají podrobné informace zdarma na zákaznické lince 800 217 220, kde si mohou domluvit také termín návštěvy v servise. Objednat se mohou také on-line prostřednictvím jednoduchého formuláře na stránkách www.havex.cz, a to v termínu a čase, který jim vyhovuje.

Pokud chce řidič prohlédnout auto před zimní sezonou sám, může maximálně vyměnit letní směs do ostřikovačů za zimní a zkontrolovat měrkou množství motorového oleje. „Další úkony jsou náročnější a stejně je zapotřebí zkušeného mechanika. Jedná se o případnou výměnu chladicí kapaliny za zimní do -25°C. Brzdová kapalina se doporučuje měnit u vozů značky ŠKODA poprvé po třech letech a pak vždy po dvou letech. Vše ale záleží na tom, jak se řidič ke svému vozu chová a zda ho pravidelně servisuje,“ podotýká Lukáš Pešina.

Klimatizaci se doporučuje čistit dvakrát ročně. Určitě vhodné je to na jaře a dále záleží na mínění řidiče.

U automobilů s dieslovým motorem je dobré během zimy při tankování do nádrže přidávat aditivum, aby palivo v případných vysokých mrazech nezamrzlo. Když se tak stane a auto opravdu tzv. zamrzne, stačí ho jen dopravit do garáže, dílny nebo do přístřešku a nechat ho rozmrznout. „Teplo problém vyřeší, jiná varianta není,“ dodává Lukáš Pešina.

ÚDRŽBA LAKU

U péče o vůz před zimní sezonou by řidiči neměli zapomínat na údržbu laku - jeho konzervaci, leštění a případnou opravu drobných škrábanců. „Péče o lak může být zcela na motoristech, k dispozici mají totiž velmi podobné prostředky jako v servisech,“ říká vedoucí provozovny HAVEX-auto Vrchlabí.

Konzervace laku: Při konzervaci laku se nanese ochranná vrstva, která lak chrání před vnějšími vlivy, například před ptačím trusem, zbytky hmyzu, smůlou ze stromů a v zimě před působením posypové soli. „Konzervační vrstva by měla ochránit lak před různými chemickými procesy jeho narušování. Používá se k tomu konzervační vosk, který se nanáší na auto po jeho důkladném omytí a oschnutí,“ vysvětluje Lukáš Pešina a pokračuje: „K nanesení konzervačního vosku se nejlépe hodí měkký hadřík nebo speciální houba na autolaky. Pokud řidiči nanášejí vosk ručně, rozhodně by při tom neměli používat houbičku na mytí nádobí. Mohli by tím lak ještě poškrábat.“

V současnosti jsou na trhu k dostání přípravky na mytí – autošampony, které již v sobě konzervační vosk obsahují. „Řidič tak o lak na autě pečuje už v momentě, když s vozem zajíždí do automyčky. Také v HAVEX-auto přidáváme do autošamponů konzervační vosk, který je aplikován strojně. Výhodou je zrychlení procesu mytí a konzervace laku,“ konstatuje Lukáš Pešina.

Leštění laku: Leštěním laku mohou motoristé zakrýt drobné škrábance, jež vzniknou každodenním ježděním, například od větví stromů a keřů, od nákupních vozíků nebo na parkovištích před obchody. Leštěním se také oživí barva automobilu a obnoví lesk, který se ztrácí vlivem stárnutí laku anebo působením slunečních paprsků. K leštění by řidiči měli používat speciální leštěnky na autolak. „Také ty se nanášejí měkkým hadříkem. Leštěnka by se měla nechat po nanesení na lak nějakou dobu působit a poté rozleštit,“ popisuje nejčastější postup Lukáš Pešina. Jak dodává, v HAVEX-auto mají k těmto účelům speciální leštičku, kterou lak rovnoměrně rozleští. „Dokážeme tak lépe zakrýt drobné šrámy v laku,“ vysvětluje.

Konzervace nebo leštění laku by se měly provádět v prostředí, kde se nepráší. „A to proto, aby se do vosku nebo leštěnky nedostal prach a ještě více lak nepoškodil. Tyto přípravky také nepatří na skla a na plastové nebo gumové části vozidel, například na těsnění okolo oken, na ochranné lišty dveří nebo na plastové nárazníky. K jejich čištění jsou určené speciální přípravky,“ upozorňuje Lukáš Pešina.

Leštěnka ale nedokáže zakrýt všechny rýhy na laku, pouze ty povrchové. Oprava drobných šrámů na laku vozidla se tak řeší klasickým lakem. Například Škoda Auto nabízí lakové tužky, které obsahují barvu a bezbarvý lak. „Rýha na laku by se měla nejprve důkladně zbavit nečistot, pak přetřít barvou a po jejím důkladném zaschnutí přetřít ještě bezbarvým lakem. Poté, co lak zaschne, je dobré vše ještě rozleštit leštěnkou. Ale opatrně, aby se čerstvě nanesená barva a lak z rýhy opět nestrhly,“ radí Lukáš Pešina a pokračuje. „Každá barva na automobil má své číselné označení, podle něhož si řidič příslušnou lakovou tužku může objednat. Když motorista nabourá a přiveze svůj vůz na opravu do HAVEX-auto, na přání mu lakovou tužku s barvou a lakem přidáme do výbavy auta. Tak si pak může případné šrámy opravit i vlastními silami.“

Poškození laku je třeba řešit rychle. Pokud je totiž škrábanec až na karoserii, tedy tak zvaně na plech, vzniká v něm koroze. Když se z povrchové koroze stává hloubková, může se stát, že bude třeba poškozený díl na voze nakonec vyměnit. Pod lakem může koroze zůstat a nová vrstva laku by se časem odlupovala.

Na trhu jsou také firmy, které vyrábějí průhledné tenké folie. Ty je možné nalepit na kapotu, nárazník nebo na blatníky, aby kamínky štěrku, kterým se sypou silnice, při odlétávání neodlupovaly části laku. Samozřejmě to má smysl v případě, že lak je po letní sezoně nepoškozený.

Náš tip: Řidiči by neměli zapomínat ani na kontrolu interiéru vozidla. „Dobrým tipem je výměna textilních koberečků za gumové, aby se z nich dala v zimě dobře vylít voda,“ říká Lukáš Pešina.

ÚDRŽBA AKUMULÁTORU

Před zimní sezonou by řidiči měli zkontrolovat také akumulátor, který se v mrazech rychleji vybíjí. Vybitý akumulátor lze dobít. Pokud má motorista vlastní nabíječku, může autobaterii dobít doma, pokud ne, dobití zajistí v servise. „Je třeba, aby řidič při dobíjení akumulátoru věděl, o jaký druh se jedná. Nově vyráběné vozy mají gelové baterie s označením AGM/GEL. Podle toho si musí zakoupit nabíječku,“ vysvětluje Lukáš Pešina.

Foto zdroj: ŠKODA AUTO

U klasických nabíječek nabíjíme autobaterii maximálně jednou desetinou celkové kapacity autobaterie. Tedy nabíjecí proud u autobaterie s kapacitou 44Ah bude 4.4 A. Baterii budeme nabíjet 10 hodin (4,4A * 10h = 44Ah).

V současnosti jsou na trhu inteligentní nabíječky, které samy poznají, jakým proudem a jak dlouho musejí baterii nabíjet. Řidiči pak mohou nechat baterii v nabíječce přes noc a ta v moment, kdy bude akumulátor nabitý na 100%, přestane nabíjet. „Pokud si řidič nechá baterii dobít v autorizovaném servise HAVEX-auto, zajistíme mu kompletní servis. Naší výhodou je, že baterie nabíjíme na profesionálních nabíječkách, které poznají, jak dlouho a jakou intenzitou je třeba akumulátor dobít. A po dobití navíc mechanici provedou zátěžový test baterie, který vyhodnotí, jaký je její celkový stav,“ říká Lukáš Pešina.

Pokud má auto vybitý akumulátor, specialisté v HAVEX-auto nedoporučují pokusit se ho nastartovat tzv. roztažením. „Sice je to technicky možné, ale může se při tom poškodit katalyzátor, nebo dokonce i motor roztahovaného auta. Může dojít k přeskočení rozvodového řemene nebo řetězu, záleží na typu motoru, na ozubeném kole. Tím dojde ke špatnému časování, ventil se otevře v nesprávný čas a v nejhorším případě se potká s pístem. Pak se může zlomit ventil, zničit píst nebo ohnout ojnice. Náklady na opravu se mohou vyšplhat až do desetitisíců korun,“ vysvětluje Lukáš Pešina. I z toho důvodu v HAVEX-auto doporučují řidičům, aby v případě potřeby zavolali asistenční službu. „Ta kontaktuje autorizovaný servis, například náš. My zařídíme odtah vozidla, poskytneme náhradní vůz, baterii nabijeme a opravené vozidlo předáme zpět jeho majiteli,“ popisuje Lukáš Pešina.

Pokud bude auto stát přes zimu v garáži, doporučuje se ho omýt, navoskovat a odpojit autobaterii od elektroinstalace vozu, aby se nevybila. Kromě toho by motoristé měli vozem občas popojet, stačí o pár centimetrů, aby se dlouhým stáním nepoškodily pneumatiky a netvořily se na nich plošky.

CO VŠECHNO S SEBOU MAJÍ ŘIDIČI V ZIMĚ VOZIT V AUTĚ?

Povinnou zimní výbavou se označují pouze zimní pneumatiky. Vše ostatní, co si řidiči uloží před zimou do auta a co by jim mohlo ulehčit cestování, záleží čistě na jejich rozhodnutí. Samozřejmě vše opět závisí na oblasti, v níž žijí a jezdí. „Zatímco tedy jedné skupině řidičů bude v zimě stačit, že má přezuto na zimní pneumatiky, má správně doplněné nebo vyměněné provozní kapaliny v autě, škrabku na sklo, smetáček na ometení sněhu a případně přípravek na rozmrznutí autozámku, druhá skupina se musí vybavit důkladněji. Zde přicházejí ke slovu především zimní řetězy a v autě mnohdy nechybí ani lopata na odhazování sněhu,“ konstatuje Lukáš Pešina.

Foto zdroj: ŠKODA AUTO

V případě zimních řetězů si řidiči mohou na trhu vybrat buď tekuté, nebo kovové. „Nasazování řetězů si člověk musí nacvičit, fígle na to neexistují. A je dobré se to naučit ještě před zimní sezonou, protože když sněží a mrzne, je situace ztížená,“ vysvětluje Lukáš Pešina a pokračuje: „Řetězy se nasazují vždy na nápravu s náhonem. Po ujetí určité vzdálenosti by se měly řetězy zkontrolovat a utáhnout. Vše je uvedeno v návodě na jejich užití.“

Pozor na správné upevnění sněhových řetězů. „Když se totiž nasadí špatně a řetězy se uvolní, mohou jejich části za jízdy přesekat brzdové hadičky. Oprava je v tomto případě finančně náročnější. Navíc je třeba vůz do servisu odtáhnout, protože je kvůli nefunkčnosti brzd nepojízdný,“dodává Lukáš Pešina.

K dalším možným „vychytávkám“ řidičů v zimní sezoně patří použití koberečků z auta. Ty lze umístit pod kola v případě jejich podklouzávání, takže se kola snáze tzv. chytí. Dále je možné podsypat kola štěrkem nebo pískem. Nejefektivnější je ale přece jen použití sněhových řetězů.

Řidiči by v zimě také neměli podceňovat délku cestování. „Mohou někde uvíznout v zácpě nebo u dopravní nehody, takže by měli mít před jízdou dostatečné množství paliva,“ radí Lukáš Pešina a pokračuje: „Také by měli být opatrnější při přejíždění mostů. Na nich totiž asfalt namrzá dřív než ve volném terénu, protože mu chybí tepelný izolant, v tomto případě půda.“

Náš tip: V mrazivém počasí by motoristé měli dát pozor i při omývání čelního skla. „Důležité je, aby zamrzlé čelní sklo nepolévali horkou vodou. Kvůli náhlé změně teploty totiž hrozí prasknutí skla,“ dodává vedoucí provozovny HAVEX-auto Vrchlabí Lukáš Pešina.

TIP NA ZÁVĚR:

Největší bezpečnost v zimních podmínkách můžou řidičům nabídnout pouze zimní pneumatiky. Pro jejich použití ale není rozhodujícím faktorem sníh nebo led, ale teplota. Pokud je sedm dní po sobě pod 7 °C, tak je ten správný čas přezout. Před začátkem zimy by si také motoristé měli vždy nechat prohlédnout svůj vůz. Mimo jiné by neměli zapomenout na údržbu laku na karoserii a kontroly akumulátoru.