Jak mohu ovlivnit spotřebu svého vozu?

Spotřebu paliva řidič ovlivní výběrem vozu, jeho vybavením a jízdou

Chcete se za volantem svého vozu cítit bezpečněji, rozumět lépe svému automobilu a skutečně si užít jízdu? Tak právě pro vás připravila firma HAVEX-auto prostřednictvím svého profesionálního týmu praktické odpovědi na otázky, které si řidiči nejčastěji v souvislosti se svým vozidlem pokládají.


Foto zdroj: ŠKODA AUTO

Několik týdnů měli motoristé možnost vymýšlet témata a hlasovat pro ta nejzajímavější na našich stránkách www.radyridicum.cz. Ukázalo se, že druhým nejfrekventovanějším dotazem je: Jak mohu ovlivnit spotřebu svého vozu? Také při hledání odpovědí na tuto otázku jsme se obrátili na Lukáše Pešinu, člena servisního týmu HAVEX-auto. Ten za základní faktory, které ovlivňují spotřebu paliva, označil hmotnost vozu, rychlost vozu, otáčky motoru, odpor vzduchu, valivý odpor pneumatik (podhuštění a typ pneumatik) a styl jízdy.

„Předně si motoristé musejí vybrat to správné auto a vyřešit, zda je pro ně prioritou výkon nebo spotřeba,“ vysvětluje. Při koupi nového nebo ojetého automobilu by tak řidiči měli dbát rad prodejce, informovat se o recenzích na daný typ auta v médiích nebo na internetu. „Informace o spotřebě v technickém průkaze jsou spíše orientační, protože nám říkají, kolik benzínu nebo nafty na sto kilometrů vůz spotřebuje při optimálních podmínkách,“ říká Lukáš Pešina.

Jak upozorňuje, rozdíl ve spotřebě je znát u vozů s benzínovým motorem, naftovým motorem nebo u vozů na alternativní pohony jako LPG, CNG – stlačený zemní plyn či hybridní pohony s elektromotorem.

Jak ale ovlivnit spotřebu vozu přímo při jízdě?


Foto zdroj: ŠKODA AUTO

Podle Lukáše Pešiny stačí málo, a to upravit styl jízdy. „Jízda brzda – plyn razantně ovlivní spotřebu paliva, a to směrem nahoru,“ podotýká Lukáš Pešina a pokračuje: „S tím je spojeno i předvídání dopravních situací. Například před obcí může řidič sundat nohu z plynového pedálu a nechat vůz dojet bez plynu setrvačností. To samé lze udělat i při sjezdu z dálnice. Nemá smysl jet rychlostí 130 kilometrů v hodině a těsně před sjezdem tak zvaně dupnout na brzdy.“

Dalším faktorem je rychlost jízdy. „Pokud řidič pojede například po dálnici podle předpisů, neměla by spotřeba jít dynamicky nahoru, zatímco pokud v Německu pojede rychlostí 180 kilometrů v hodině, spotřeba samozřejmě stoupne,“ vysvětluje Lukáš Pešina.

Stejně tak spotřeba roste při jízdě ve městě. „Tady je to dáno tím, že častěji řidiči brzdí a znovu se rozjíždějí. Jde o to, dostat do pohybu hmotnost vozidla, takže se musí zvýšit výkon a k tomu je zapotřebí více paliva. Naproti tomu, když jedete plynule, vozidlo má určitou rychlost a zrychlení nebo zpomalení nemá na spotřebu tak markantní vliv,“ konstatuje.

Z hlediska výbavy vozu je důležité, co se týká spotřeby, mít kvalitní a dobře nahuštěné pneumatiky. „Výrobci nabízejí různé pneumatiky podle hlučnosti, hospodárnosti, opotřebení a také podle spotřeby paliva. Pneumatiky dnes musejí být označovány energetickými štítky Evropské unie. Štítek poskytuje informace právě o přilnavosti za mokra, o vnějším hluku při odvalování pneumatik, ale taky o spotřebě paliva. Hodnocení je od A – nejlepší po G – nejhorší. Také je potřeba, aby pneumatika měla dobrý vzorek a byla řádně nahuštěná,“ vysvětluje Lukáš Pešina.


Foto zdroj: ŠKODA AUTO

Před jízdou by měli motoristé také vyhodnotit, kolik lidí ve voze pojede a zda bude auto plně naloženo. „Jak pak mají být pneumatiky správně nahuštěny, stojí na informačním štítku nalepeném na vnitřní straně uzávěru nádrže,“ připomíná Lukáš Pešina.

Důležitým kritériem spotřeby vozu je i to, zda řidiči na autě převážejí náklad. Jedná se zejména o střešní boxy, či převoz kol na střeše automobilu. „Je rozdíl, jestli se jedná o box od výrobce, který láká na nízkou cenu, nebo o box od renomovaných značek, například originální příslušenství Škoda Auto, které si zakládá na aerodynamičnosti, bezpečnosti a nízké spotřebě. Kdo veze na střeše automobilu bicykly, musí také počítat se zvýšenou spotřebou paliva. Lepší je v tomto případě pořídit si držák na kola na tažné zařízení za automobilem nebo, pokud je to možné, převážet je přímo v autě,“ radí člen servisního týmu HAVEX-auto.

O výši spotřeby paliva dále rozhoduje, zda jede řidič se zapnutou klimatizací nebo rádiem. „Čím více je zapnutých okolních agregátů, tím větší výkon musí motor vynaložit, aby všechny spotřebiče takzvaně uživil. A klimatizace si bere energie rozhodně nejvíce. Naopak zapnutá světla nebo přehrávače videí, které si řidiči do aut instalují, spotřebu vozu neovlivní,“ říká Lukáš Pešina.


Foto zdroj: ŠKODA AUTO

Je třeba ale podotknout, že u nových modelů aut řidičům pomáhají se snížením spotřeby paliva sami výrobci. Na palubní desce je totiž umístěn informační displej, kde se objevují informace o aktuální spotřebě a také to, jaký rychlostní stupeň má řidič při jízdě zařadit, aby byla spotřeba paliva optimální. U automatických převodovek je to jednoduché, tam vůz přeřadí automaticky, zatímco u starších vozů se musejí řidiči řídit hlavně svým citem. „Rozdíl je také u aut s benzínovým nebo naftovým motorem, kde je kroutící moment v jiných otáčkách,“ míní Lukáš Pešina.


Foto zdroj: ŠKODA AUTO

V současnosti razí výrobci trend ekologických a ekonomických vozů. Tedy aby auta produkovala co nejméně emisí a jezdila úsporně. Například Škoda Auto nabízí model ŠKODA Design GreenLine Model Rapid Spaceback. Zde úsporu paliva zajišťují například aerodynamické úpravy v podobě speciálního krytu mřížky chladiče se zakrytím otvorů pro vstup vzduchu a aplikace celoplošných krytů ocelových kol.

Do vozu je nainstalován i takzvaný Start-stop systém. „Ten dokáže automaticky vypnout motor třeba při čekání na semaforech, nebo při jízdě v koloně. Po sešlápnutí spojky se pak motor znovu automaticky nastartuje,“ popisuje princip způsobu šetření paliva například při jízdě ve městě Lukáš Pešina.

Spotřebu energie dále snižuje také zatmavení skel Sunset. Interiér vozu se pak méně prohřívá a řidiči nemusejí tak často zapínat v létě klimatizaci. ŠKODA Design GreenLine Model Rapid Spaceback má ve své výbavě i funkci doporučení zařazení rychlostního stupně, který odpovídá silničnímu profilu či hustotě provozu. Díky tomu je jízda nejen plynulejší, ale také ekonomičtější. Samozřejmostí jsou pak pneumatiky s nižším valivým odporem, jež spotřebovávají méně energie. „A to právě znamená jak snížení odporových sil, tak nižší spotřebu paliva a příznivější emise CO2,“ dodává Lukáš Pešina.

TIP NA ZÁVĚR:

Pokud za jízdy posloucháte rádio, pusťte si klidnější hudbu. Pak bude vaše jízda pomalejší, plynulejší a spotřeba paliva se sníží.