KODIAQ GT


Chtěli byste řídit auto, které umí pěkně zrychlit, přitom na hrbolcích je krásně komfortní, v zatáčkách vás podrží a jako bonus, kdekoliv ho necháte stát, bude zaručeně středem pozornosti? Kdo by ne, že? Proto, když jsem byl osloven, abych napsal pár řádků o voze ŠKODA KODIAQ GT, neváhal jsem ani minutu, možná ani vteřinu popravdě. Protože nabízí vše, o čem píši a něco navíc. A jak to začalo?

Ve čtvrtek zazvonil telefon a na druhé straně můj dobrý známý, který podepsal výhradní zastoupení u dovozce dosud v ČR nevídaného modelu, který měl prapůvodně brázdit pouze čínské silnice. A jak ho nadšeně popisoval a byl úplně unešený, stoupala moje touha sednout za volant. A tak se stalo. Vůz jsem si zapůjčil v Praze Holešovicích, možnost jsem měl ale v podstatě i v Mladé Boleslavi, Chlumci n. Cidlinou, Nové Pace nebo Vrchlabí. Ale jak to bylo narychlo, tak Praha byla nejlepší volbou.

Po vlídném uvítání a příjemném rozhovoru s prodejcem jsem se dozvěděl základní fakta o vozu, pojištění a detailů, které je nutné vědět před cestou. Vůz byl připravený přímo u vchodu do provozovny, nablýskaný si tam majestátně stál před ostatními vozy v nabídce tak, aby žádnému oku neunikl a svým šarmem a uhrančivým designem ho k sobě přilákal. Co vám budu vyprávět, jakožto autíčkář, který najezdí ročně cca 70 000 km, bývalý závodník rallye, jsem byl opravdu v transu. To chci osedlat a hned. Zářivě bílá karoserie kombinovaná s černou střechou, dva opravdové laufy vzadu, agresivnější příď, aerodynamický tvar karosérie s klesající zádí a ta velká kola…

Přiznám se, že jsem prodejce po tom, co mi dal klíčky do ruky, už tak nějak nevnímal. Díval jsem se na něj, to ano, ale už jsem dávno v KODIAQ GT vyrazil na silnici. Když mi podával ruku, už možná dobrých 5 vteřin, došlo mi, že je čas vrátit se zpět do reality. Rychle jsem zamrkal, nepatrně trhnul hlavou a nastavil svou ruku. Pak už jen usadit se do kožené sedačky sportovního stylu, nastavit zrcátka, pohledem zkouknout, co je jinak od evropské verze KODIAQ, připoutat a zmáčknout ten kouzelný čudlík START.

Znáte ten pocit, když sedláte nové auto, které jste do té doby neřídili? Ten elektrizující pocit, ta nejistota, obava, aby se věci nesemlely špatným směrem? Právě ten jsem měl. Jel jsem první kilometry, jako kdybych zahajoval první jízdy v autoškole. Takzvaně na důchodce. No, nicméně po pár kilometrech jsme se poznali a mohl jsem za to trochu vzít. Přepnul jsem do režimu sport, a řeknu vám to ano, okamžitě mě ta síla zařízla do sedačky a vrátily se mi vzpomínky na rally, na ty okamžiky, kdy se do mozku hrne adrenalin, zbystří se smysly a vy máte pocit, že jste jen vy, silnice a čtete zatáčky tak, abyste nemuseli moc ubírat plyn. Stromy se míhají… Motor je benzinový, takže žádné velké proluky, než se vzbudí turbo, nejsou, jde si pěkně za plynem. Tedy nutno podotknout, že spotřeba si jde za plynem také, ale to u takovéhoto auta neřešíte. Prostě si užíváte tu jízdu, tu sílu a dynamiku.

První dojmy z tohoto unikátního vozu byly opravdu o síle, dynamice, ale zároveň komfortu, schválně jsem nejel domů po dálnici jako vždy, ale vzal jsem to po šoustkách vedle. A musím vám říci, že tady na těch rozbitých silnicích, plných děr, výmolů a nerovností, se GT ukázal v tom nejlepším světle. Vyžehlil skvěle vše a já měl pocit, že si jedu jak v bavlnce.

Tady už jsem si nehrál s režimem Sport, zvolil jsem Economy. Jednak trefit srnu nebo divočáka ve tmě ve 100 km/h nechcete a jednak jsem se chtěl přesvědčit, jak ekonomický a ekologický dokáže být, takže žádné divočení, ale lehkou nožku na plynovém pedálu. Plynule pěkně na tempomat, který je adaptivní, takže se nemusíte starat v podstatě ani o brzdu, ani o plyn, jsem si pěkně brousil okresky. Spotřeba výrazně klesla, což uvítala moje CCS karta především… Co mě ovšem překvapilo a nutno podotknout, chvilku mi trvalo, než jsem si zvykl, byla světla v noci. Samozřejmě moderní technologie, moderní světla, krásná viditelnost i za tmy, že by člověk neviděl ani na metr. Ale stále mě cosi rušilo v boku vozu u silnice. KODIAQ GT vám pěkně přisvítí do stran, abyste asi lépe a dříve tu divokou viděli, a když míjíte keře, meze nebo stromy, vypadá to periferním pohledem, jak kdyby vedle vás běžel nádherný a rychlý sněhobílý kůň. Samozřejmě, že tam nebyl kůň, ani jsem neřídil pod vlivem omamných látek, ale ten odlesk, co to boční přisvícení hází, není zpočátku vůbec příjemný, je nutné si na něj zvyknout, abyste neustále nemuseli otáčet hlavu se podívat, co že to vedle vás je.

Poslušně hlásím, že nic jiného se během cesty domů nestalo a já v pořádku zaparkoval před domem s vědomím, a úsměvem na rtu, že se soused hned ráno půjde podívat, co to mám zase za zajímavou a hezkou káru. Jo, to mě baví. Jo, a málem bych zapomněl, co mě velmi mile překvapilo, a tím bylo dávkování brzdy. Přišlo mi super, že nástup není vůbec agresivní a brzdění neláme vaz na první dobrou. Pomalu a plynule brzdí jak z vysoké rychlosti, tak ve frontě, kde cukáte za ostatními auty.

Po probuzení jsem KODIAQ GT musel ukázat synovi, který se na něho těšil už v pátek, ale to jsem přijel za tmy. Byl ohromený, stejně jako já, při prvním pohledu. Je to opravdu fešák. A jelikož jsme v sobotu ráno odjížděli směr Morava navštívit babičku a příbuzné, nemusel jsem nikoho popohánět, aby si sbalil, uklidil pokoj a pomohl mamce s balením rodinného zavazadla. Stačilo říci, že až budu u babičky parkovat, může řídit chvíli. Samozřejmě mně na klíně, nejsem sebevrah rodinného účtu v bance, nesvěřil bych mu nic tak hodnotného na vyzkoušení svých řidičských dovedností.

Vyrazili jsme dopoledne, počasí nám přálo, žádné srážky. Jedinou překážkou rychlých zatáček a atakování hrany vozu a řidičovi tak byla pouze manželka, která rychlou jízdu nesnáší. Nu což, tak vám řeknu o autu jiné detaily, než je síla, rychlost, jistota v zatáčkách. Když se naše rodina balí na víkend, vypadá to, že jedeme na týden na hory nebo pod stan. Zavazadel máme opravdu spoustu, ale s tím si velký zavazadlový prostor GT poradil. Vešlo se vše a kupodivu nic nemuselo být naskládáno vzadu mezi dětmi. Možná i díky tomu, že dno kufru není rovné, ale svažité dolů, tedy pěkně hluboké, je vše snazší. Škoda, že nemá kouli, mohli jsme vzít babičce ta křesla na přečalounění. No, tak příště s testem něčeho jiného. Máme naloděno, vše se vešlo. Děti mají na nohy královský prostor, i když sedí v dětských sedačkách, tak nekopou soustavně zezadu do sedačky řidiče či spolujezdce, což je určitě příjemná změna. A čím se jim odměnit, když je s nimi jízda příjemnější než jindy? Mohou si sami nastavit teplotu v zadní části vozu, což je vždy baví a za cestu vystřídají Karibik i ledové tundry. Jenže ne v KODIAQ GT, nemá totiž samostatné ovládání teploty pro cestující vzadu, ti jsou odkázáni na nastavení osob před nimi. Smůla, dostanou krájená jablka a sušenku. A k tomu odhalím panoramatické okno, aby mohli sledovat oblohu, z čehož jsou paf. Chvíli pozorují putující ojedinělé kapky, jak sviští napříč střešním oknem k zádi vozu, chvíli mraky a stromy. Na dotaz, zda mohou při jízdě vystrčit ruku nebo hlavu ze střešního okna, jsem raději nereagoval.

Během cesty jsme ze zvědavosti zkoušeli všechny možné funkcionality a nastavení. Od osvětlení interiéru, přes digitální přístrojovou desku, která má nastaveny tři možné vizualizace, v nichž si můžete ještě měnit dle potřeby zvyklosti, co chcete zobrazovat, například spotřebu, ujetou vzdálenost, aktuální rychlost. Zda chcete klasické dva budíky či pro mě celkem futuristické pojetí displeje jak z počítačové hry Need for Speed. Ovládání teploty je jiné, než na jaké jsem zvyklý z koncernových vozů, avšak velmi intuitivní, takže nebyl problém nastavit si ideální teplotu v kabině. Mirror-Link jakožto nástroj propojení mobilního telefonu s vozem, resp. infotainmentem, mi velmi ulehčil život, protože bez Waze nejedu ani na nákup nebo do práce. Proč, když cestu notoricky znám? Protože mi ukazuje čas dojezdu a v případě nutnosti i včas objízdné trasy. A mít ho na telefonu nebo obrovské obrazovce hnedle u volantu je fakt rozdíl.

Když jsme míjeli Pelhřimov, hráli v rádiu naši oblíbenou písničku a děti se dožadovaly volume doprava, tak jsem to ohulil, tak zvaně. Vlasy jsem v pozoru neměl, ale můžu vám říci, že výkon reproduktorů je obrovský. Sice na nich není Canton nápis, ale hrají jak z praku. Sedačky jsou odvětrávané, kožené a elektricky nastavitelné, což díky mým problémům se zády bylo vysvobození. Nastavil jsem si precizně svou vyhovující pozici a za cestu mě ani jednou záda nechytla. Volant ve tvaru závodních vozů se skvěle drží a dodává vozu šmrnc. Kola velikosti 19, proč to píšu? Protože každý přeci ví, že kola dělají auto. A tyto kola udělaly toto auto opravdovým fešákem.

Omlouvám se, pokud jste v článku hledali technická data, údaje výkonové křivky motoru, rozsáhlé srovnání, co má Číňan a nemá Evropan, nebo obráceně. Já chtěl napsat jen normální pohled na to, jak se mi jezdilo, co jsem zažil a jak jsme vlastně strávili víkend společně. A mám-li závěrem zhodnotit svůj dojem, pak musím říci, že jsem byl velmi mile překvapen. Vůz je vhodný jak pro naši 4členou rodinu, včetně zavazadel na víkend, včetně bezpečnostních prvků a komfortního pocitu z jízdy, včetně občasného zrychlení pro syna, který k němu vybízí asi tak 50x za jízdu. Je stejně vhodný pro mé požitkářské chvilky, kdy vyjedu na nefrekventované okresky a trochu si dostanu toho adrenalinu do těla. Nemá sic věci, na které jsem jako řidič běžně zvyklý, jako jsou automatická dálková světla, vyhřívané čelní sklo, ale to jsou jen drobnosti v porovnání s tím, jak dobře, uvolněně a pyšně jsem se cítil za volantem vozu KODIAQ GT. A ty pohledy, kamkoliv jsem přijel? K nezaplacení…

Je ještě něco, co byste rádi věděli o tomto unikátním vozu a v článku jste nenašli? Není problém, zavolejte prodejci do HAVEX-auto, on vám odpoví na jakékoliv otázky, stejně tak rezervuje zkušební jízdu, abyste se mohli na vlastní kůži přesvědčit, že tohoto plnokrevného krasavce stojí za to osedlat.

Lukáš Friedrich