Popis ŠKODA Roomster

Design a fotogalerie

Design ŠKODA Roomster

Roomster zaujímá zcela výjimečné místo nejen mezi modely značky ŠKODA, ale i ve své třídě. Jeho koncept je naprosto ojedinělý, a tak přináší i odlišný pohled na design, prostornost a flexibilitu vozu.

Charakteristickými prvky jsou:

  • zadní kliky integrované do tmavých sloupků,
  • nápadně velká boční zadní okna, která přispívají ke vzdušnosti interiéru a zároveň nabízejí neomezený výhled ven.

Stejně jako na originalitu kladli designéři důraz i na praktičnost. Roomster doslova ohromí svým prostorným interiérem a flexibilitou. Díky systému VarioFlex je možné vnitřní prostor vozu snadno uspořádat na mnoho způsobů včetně vyjmutí všech tří zadních sedadel.

Odlišná barva střechy ŠKODA Roomster

Odlišná barva střechy ŠKODA Roomster

Bílá, stříbrná nebo černá střecha je u vozu Roomster k dispozici k vybraným vnějším lakům, které jí dávají možnost náležitě vyniknout. Se střechou ve stříbrném provedení jsou dodávána i stříbrná zpětná zrcátka.

Zavazadlový prostor ŠKODA Roomster

Zavazadlový prostor ŠKODA Roomster

První, co Vás mile překvapí, je snadno přístupný zavazadlový prostor vozu Roomster. A pak už můžete jen nakládat a nakládat.
I když není sklopeno ani vyjmuto žádné sedadlo, máte k dispozici celých 480 litrů. Tento objem lze snadno zvětšit díky posuvným, sklopným a vyjímatelým zadním sedadlům (systém VarioFlex).

Maximum je 1810 litrů, což je údaj srovnatelný s parametry dodávky.

Další výhody přinášejí praktické doplňky do zavazadlového prostoru:

  • integrovaný držák jízdních kol je určený pro převoz až dvou kol uvnitř vozu,
  • síťový program, který sestává ze tří sítí, spolehlivě udrží převážené věci na svém místě.

Praktickým detailem je možnost umístit zadní odkládací plato do horní nebo do snížené polohy.
Pro uložení cennějších věcí je vhodným místem mezipodlaha, která nabízí skrytý úložný prostor. Navíc se díky mezipodlaze dostává dno zavazadlového prostoru na úroveň nakládací hrany, což usnadňuje manipulaci s těžším nákladem.

Zadní svítilny ŠKODA Roomster

Zadní svítilny ŠKODA Roomster

Vertikálně řešené zadní svítilny, díky nimž je Roomster při pohledu zezadu výborně viditelný, jsou umístěny vysoko ve sloupcích karoserie.

Za tmy zadní světla upoutají už z dálky pozornost prosvícením do písmene C, které je jedním z charakteristických prvků všech současných modelů značky ŠKODA.

SunSet ŠKODA Roomster

SunSet ŠKODA Roomster

SunSet jsou skla s vyšším stupňem tónování v zadní části vozu Roomster, která chrání pasažéry na zadních sedadlech před sluncem a zároveň jim poskytují pocit většího soukromí.

Hlavní světlomety a ostřikovače ŠKODA Roomster

Hlavní světlomety a ostřikovače ŠKODA Roomster

Projektorové halogenové světlomety s denním svícením nabízejí vysoce kvalitní osvětlení jízdní dráhy. Výsuvné integrované ostřikovače světlometů představují komfortní detail, který zároveň přispívá k vyšší bezpečnosti.

Panoramatická střecha ŠKODA Roomster

Panoramatická střecha ŠKODA Roomster

Panoramatická prosklená střecha zvyšuje eleganci vozu a umocňuje pocit vzdušnosti či prostornosti interiéru. Střecha je vyrobena z laminovaného skla, které pomáhá udržovat v interiéru příjemné klima a také chrání posádku před UV zářením.

Přístrojová deska a multifunkční volant ŠKODA Roomster

Přístrojová deska a multifunkční volant ŠKODA Roomster

Přístrojová deska modelu Roomster byla navržena s ohledem na bezpečnou jízdu. Je elegantní a přitom jednoduchá, takže nerozptyluje pozornost řidiče. Všechny ovládací prvky jsou na dosah a přehledně uspořádány.

Volant je možné výškově i podélně nastavit. Pro co nejvyšší komfort a radost z jízdy je možné zvolit tří nebo čtyřramenný kožený multifunkční volant s ovládáním rádia a případně i telefonu. Multifunkční volatn je možno objednat od verze Ambition.

Schránka před spolujezdcem ŠKODA Roomster

Schránka před spolujezdcem ŠKODA Roomster

Uzavíratelná spodní odkládací schránka s osvětlením, v přístrojové desce u spolujezdce, není určena jen pro uložení servisní knížky nebo CD. Ve vozech Roomster vybavených klimatizací s elektronickou regulací si sem můžete dát vychladit třeba plechovku se svým oblíbeným pitím.

Sklopný stolek na zadní středové opěře ŠKODA Roomster

Sklopný stolek na zadní středové opěře ŠKODA Roomster

Sklopný stolek na zadní středové opěře a držák na nápoj zvyšují komfort pasažérů vzadu. Navíc jim s občerstvením cesta vozem Roomster rychleji uteče.

Technologie

Elektronická uzávěrka diferenciálu – EDS

Elektronická uzávěrka diferenciálu – EDS

V situacích, kdy je cesta z poloviny pokryta ledem a druhou polovinu tvoří např. asfalt, oceníte funkci elektronické uzávěrky diferenciálu EDS. Ta pracuje s prvky systému ABS a je jeho doplňkem.

Elektronická řídicí jednotka neustále přijímá prostřednictvím snímačů otáček kol ABS informace o hnacích kolech. Zaznamená-li protáčení jednoho kola, přibrzdí ho tak, aby se jeho otáčky přiblížily otáčkám druhého kola, které se neprotáčí. Tím zároveň dojde k přesměrování točivého momentu motoru na kolo s vyšší přilnavostí, které tak přenáší větší hnací sílu.

Přednosti EDS vyniknou zejména při rozjezdu, zrychlení nebo při jízdě do kopce na vozovce se sníženou přilnavostí pod jedním z hnacích kol.

Motory

Motory

Přeplňované motory s přímým vstřikováním paliva dosahují ploché křivky točivého momentu v širokém pásmu otáček. Právě díky přeplňování mají motory dostatek síly v nižších otáčkách, kde motor používáte nejčastěji.

V pásmu nižších otáček motor vyniká menší hlučností, spotřebou i emisemi. Přímé vstřikování paliva zvyšuje účinnost spalování a umožňuje dosahovat lepších výkonových vlastností motoru.

V případě naftových motorů se jedná o vysokotlaké vstřikování paliva systémem common-rail. Filtr pevných částic pro naftové motory zajišťuje produkci čistších a k životnímu prostředí šetrnějších výfukových plynů.

Mlhové světlomety s Corner funkcí

Mlhové světlomety s Corner funkcí

Corner funkce mlhových světlometů je ideální pro jízdu ve městě. V nepřehledných křižovatkách osvětlují mlhová světla prostor, kam se řidič chystá odbočit. Dále je velmi užitečná pro parkovací manévry, při nichž hrozí za tmy poškození karoserie nebo kol vozu o obrubník. Mlhový světlomet také vhodně osvětluje prostor vedle vozu při otáčení vozidla.

Corner funkce spočívá v samočinném rozsvícení pravého nebo levého mlhového světla. To osvětluje široký prostor po straně vozu, když pokrývá horizontální úhel od -30° až po +60° od osy přímého směru a vertikální úhel 0° až -10°.

Funkce je aktivována pro malé rychlosti do 40 km/h. Individuální rozsvěcování i zhasínání mlhových světel je přitom provedeno postupně, tak aby přirozeně doplňovalo prostor osvětlený hlavními světlomety v přímém směru.

MDI (Mobile Device Interface)

MDI (Mobile Device Interface)

MDI vám umožňuje pohodlně přehrávat hudbu z externího zařízení (MP3 přehrávač, mobilní telefon…) ve vašem autě. Připojený přístroj ovládáte pomocí rádia nebo navigačního systému ŠKODA. Tímto způsobem lze přehrávat formáty:

  • MP3,
  • WMA,
  • OGG-Vorbis,
  • AAC,
  • playlisty uložené na externím přístroji.

Údaje o přehrávané skladbě jsou zobrazovány na displeji rádia/navigačního systému a také na displeji Maxi DOT přímo před řidičem. Zobrazení názvu skladby a jména interpreta je možné u souborů MP3, které tyto informace obsahuji ve formě ID3 tagů.
Propojovací kabely se zakončením pro iPod, iPhone, mini USB, USB nebo Aux-in (3,5mm jack) jsou součástí nabídky originálního příslušenství ŠKODA.

VarioFlex

VarioFlex

Systém VarioFlex s trojicí samostatných zadních sedadel představuje unikátní řešení, které zajišťuje vozu jedinečnou variabilitu uspořádání interiéru.

Krajní sedadla lze posouvat podélně i napříč. U všech sedadel můžete nastavovat sklon opěradla nebo je zcela sklopit vpřed.
Vyjměte sedadla a máte maximální přepravní kapacitu vozu.

Příprava pro telefon GSM

Příprava pro telefon GSM

Příprava pro telefon GSM spojená s mobilním telefonem buď pomocí bezdrátové technologie Bluetooth nebo přes vložený telefon do adaptéru poskytuje komfortní a bezpečné telefonování při řízení.

Na displeji Maxi DOT, případně dotykovém displeji audiosystému lze zobrazovat seznamy přijatých, zmeškaných či volaných hovorů. Kontakty a jejich telefonní čísla lze volit z interního seznamu, kam se automaticky uloží z mobilního telefonu a aktualizují se při každém spojení s vozem.

Bluetooth jednotka umožňuje audiostreaming pomocí profilu A2DP a umí udržovat současně dvě bezdrátová spojení Bluetooth, kde jedno slouží pro telefonování a druhé pro přehrávání hudby z externího audiozařízení s rozhraním Bluetooth.

Celý systém je možné ovládat hlasem, ovládacími prvky Maxi DOTu na pravé páčce pod volantem a tlačítky na multifunkčním volantu.

Klimatizace Climatronic

Klimatizace Climatronic

Elektronicky řízený systému klimatizace ŠKODA Climatronic umožňuje posádce vozu plně užívat komfortu samočinného udržování nastavené teploty v interiéru. Climatronic je vybaven čidly a mechanismy, které sledují a upravují teplotu, směr i rychlost proudění vzduchu do vozu.

Climatronic umí také kompenzovat dopadající sluneční záření zvýšeným chlazením. Vzniklou teplotní odchylku tak nemusí regulovat řidič na ovladači. Vozy s klimatizací Climatronic jsou standardně vybaveny kombinovaným pachovým a prachovým filtrem.

Asistent rozjezdu do kopce

Asistent rozjezdu do kopce

Asistent rozjezdu do kopce umožňuje pohodlné rozjíždění do svahu bez rizika nechtěného couvnutí i bez použití ruční brzdy. Aktivuje se automaticky při sklonu vozovky větším než 5 %, a to při rozjezdu vpřed i při couvání.

Pokud řidič po zastavení v kopci uvolní brzdový pedál, udrží asistent po dobu 1 až 2 sekund tlak v brzdovém systému. V tomto intervalu se můžete pohodlně rozjet.

Rekuperace brzdné energie

Rekuperace brzdné energie

Rekuperace přeměňuje kinetickou (pohybovou) energii na využitelnou elektrickou energii. Ta se buď ukládá do akumulátoru, nebo se rovnou spotřebovává.

Při brzdění motorem je napětí na alternátoru vyšší než aktuální napětí baterie (maximálně na 15 V). Alternátor tak dodává elektrickou energii spotřebičům a nabíjí akumulátor. Tím se šetří palivo, které je za běžných okolností k těmto úkonům potřebné.

Při zrychlení vozidla, nebo ustálené jízdě je napětí na regulátoru nižší než napětí baterie (cca 12 V), takže vozidlo spotřebovává energii uloženou v akumulátoru. Alternátor pracuje v tomto režimu při nižší zátěži a odebírá menší mechanickou energii z klikové hřídele spalovacího motoru. Nižší potřebě výkonu se tedy přizpůsobí i dávkování pohonné hmoty a dochází k úspoře paliva v automobilu.

Start-Stop systém

Start-Stop systém

Při stání vykonává spalovací motor často nadbytečnou práci, zbytečně spotřebovává palivo a vytváří emise škodlivin. Proto Start-Stop systém po zastavení vozidla a splnění podmínek řídicího systému motor automaticky vypíná.

Systém funguje naprosto samočinně a pro posádku neznamená ztrátu komfortu nebo možnosti okamžité akcelerace z místa. Start-Stop systém se zapíná automaticky po nastartování motoru.
Pokud řidič po určité době jízdy vozidlo zastaví, zařadí neutrál, uvolní spojkový pedál (a pokud jsou splněny další podmínky), motor se sám vypne. Jakmile řidič sešlápne spojku, aby zařadil převodový stupeň, motor okamžitě naskočí, takže se vůz může rozjet stejně pohotově, jako kdyby pohonná jednotka běžela na volnoběh po celou dobu stání. Řidič může Start-Stop systém kdykoli vypnout. O aktuálním stavu systému informuje displej přístrojového panelu.

Doporučení zařazení rychlostního stupně

Doporučení zařazení rychlostního stupně

Vhodně zvolený rychlostní stupeň dokáže uspořit palivo a přitom zvýšit komfort jízdy. Nižší otáčky motoru znamenají menší spotřebu paliva a tišší chod motoru.

Funkce Doporučení zařazení rychlostního stupně je zobrazována na displeji sdruženého panelu přístrojů. Prostřednictvím symbolů v pravém horním rohu displeje signalizuje vhodně zvolený rychlostní stupeň, popř. doporučuje přeřazení na nižší nebo vyšší rychlostní stupeň.

Bezpečnost

Blikání brzdových světel

Blikání brzdových světel

Při prudkém brzdění v rychlostech nad 60 km/h začnou brzdová světla automaticky blikat. Po zastavení vozidla přestanou blikat brzdová světla a zapnou se varovná světla. Při rozjíždění se varovná světla automaticky vypnou.

Toto opatření snižuje riziko nárazu zezadu zejména při dojíždění kolon na dálnicích nebo prudkém brzdění před nenadálou překážkou.

Úchyty Isofix

Blikání brzdových světel

Úchyty Isofix na zadních sedadlech slouží pro lepší uchycení dětské sedačky do auta a vytvoření pevného spojení s karoserií vozu. To je důležité pro účinné zajištění dětské sedačky při nárazu.

V zavazadlovém prostoru jsou rovněž úchyty, které lze použít pro upevnění systémem TopTether. Ten omezuje rotační pohyb dětské sedačky kolem osy upevnění (úchytů Isofix). V případě nehody tedy zpomaluje pohyb dítěte směrem dopředu. TopTether je doplňkový způsob uchycení pro systém Isofix.

Mechanický brzdový asistent (MBA) a hydraulický brzdový asistent (HBA)

Mechanický brzdový asistent (MBA) a hydraulický brzdový asistent (HBA)

Mnoho řidičů nebrzdí v kritických situacích s dostatečnou intenzitou, čímž snižují své šance na včasné a bezpečné zastavení. Proto mají vozy ŠKODA standardně ve výbavě buď mechanický brzdový asistent (MBA), nebo hydraulický brzdový asistent (HBA).

Mechanický brzdový asistent rozpozná nouzové brzdění dosažením, resp. překročením, předem stanovené hranice absolutního tlaku v brzdové soustavě. Na základě toho mění vnitřní převod posilovače, který zesiluje brzdný účinek.

Hydraulický brzdový asistent používá ke zvýšení brzdného účinku hydraulické čerpadlo. K jeho sepnutí dochází při překročení stanovené hranice nárůstu tlaku v brzdovém systému.

Mechanický brzdový asistent je možno použít pouze u automobilů vybavených systémem ABS, zatímco hydraulický brzdový asistent používají vozy vybavené elektronickým stabilizujícím systémem ESP.

Protiprokluzový systém – ASR

Protiprokluzový systém – ASR

Prokluzování kol je plýtvání energií, neboť nepřináší žádný užitek, spíše naopak. Na suché vozovce neprospívá pohonnému řetězci ani pneumatikám, na kluzké vozovce pak představuje plýtvání palivem.

Protiprokluzový systém ASR proto automaticky reguluje velikost prokluzu kola při rozjezdu nebo zrychlování. Jeho úkolem je zajistit řiditelnost vozidla a přenos hnací síly z kol na vozovku. Tím zvyšuje ovladatelnost vozu a přispívá ke snížení spotřeby paliva.

Snímače otáček kol společně se systémem ABS sledují poháněná kola. Řídicí jednotka porovnává jejich otáčky s otáčkami kol nepoháněné nápravy. Dojde-li k prokluzu, řídicí jednotka upraví otáčky prokluzujícího kola. Tím se obnoví jeho záběrové schopnosti a vozidlo může pokračovat v cestě i na kluzkém povrchu.

Elektronický stabilizující systém – ESC

Elektronický stabilizující systém – ESC

Elektronický stabilizující systém ESC (Electronic stability control) pomáhá všem řidičům zvládnout kritické situace, ve kterých se vozidlo dostává do smyku.

Řídicí jednotka prakticky neustále porovnává aktuální údaje o jízdním stavu vozidla s přednastavenými hodnotami. Pokud se údaje neshodují, vydá řídicí jednotka pokyn ke stabilizaci vozidla.

Stabilizující systém ke svému fungování využívá schopnosti ABS, ASR a několika dalších speciálních snímačů. Díky nim se zabrání prokluzování a zablokování kol. Princip fungování spočívá ve snížení točivého momentu motoru a přibrzďování vnitřního (v zatáčce) zadního kola při nedotáčivém smyku, resp. vnějšího předního kola u přetáčivého smyku.

ESC řidiči významně pomáhá, není však schopné překonat platné přírodní zákony. ESC může řidiči pomoci, jen pokud není překročena hranice přilnavosti alespoň na těch kolech, která mají stabilizovat vozidlo.

Protiblokovací brzdový systém – ABS

Protiblokovací brzdový systém – ABS

Úkolem ABS je zaručit ovladatelnost vozidla i při prudkém brzdění. Automobil se zablokovanými koly je neovladatelný, ať už na kluzkém povrchu nebo běžném asfaltu. Systém ŠKODA ABS zajišťuje řízeným odbrzďováním jednotlivých kol jejich neustálé odvalování. Tím umožňuje řidiči vyhnout se překážce.

Systém ABS se skládá ze tří hlavních součástí:

  • elektronická řídicí jednotka
  • snímače otáček kol
  • hydraulický agregát

Elektronická řídicí jednotka neustále porovnává údaje ze snímačů sledujících otáčky jednotlivých kol. Pokud zjistí prudké zpomalení sledovaného kola, vydá hydraulickému agregátu příkaz k jeho odbrzdění. Tím se obnoví jeho odvalování.

Signál snímače se opět změní a řídicí jednotka rozpozná, že kolo se již odblokovalo. Může tedy znovu přenášet brzdnou sílu a snímač vydá pokyn k jeho přibrzdění. Takových cyklů může proběhnout až 16 za sekundu.

Airbagy

Airbagy

Hlavním úkolem airbagů je společně s bezpečnostními pásy je předejít kontaktu jakékoli části těla s pevnými díly vozu, případně minimalizovat následky tohoto kontaktu.

Hlavové airbagy kryjí zónu bočních oken a vnitřní struktury vozu od předního A sloupku až po zadní C sloupek. Chrání hlavy cestujících na předních i zadních sedadlech a poskytují tak maximální bezpečí. Řidič je chráněn čelním airbagem umístěným ve volantu, čelní airbag spolujezdce (na přání vypínatelný) je umístěný v přístrojové desce.

Boční airbagy umístěné v předních sedadlech řidiče i spolujezdce účinně chrání hrudník a pánev při nárazu ze strany.

Při případné nehodě spouští řídicí jednotka vozu sled operací zajišťujících komplexní ochranu posádky. Ty také pomáhají předcházet případným dalším škodám.

Při nehodě okamžitě dochází k:

  • zapnutí výstražných světel
  • rozsvícení vnitřního osvětlení
  • odjištění centrálního zamykání
  • vypnutí vybraných elektrických obvodů
  • vypnutí palivového čerpadla a přerušení přívodu paliva z nádrže

Signalizace nezapnutého bezpečnostního pásu

Signalizace nezapnutého bezpečnostního pásu

Jízda s nezapnutými bezpečnostními pásy ohrožuje nejen nepřipoutanou osobu, ale i ostatní cestující ve vozidle.

Signalizace nezapnutého bezpečnostního pásu proto vizuálně (prostřednictvím červené kontrolky na přístrojovém panelu) a akusticky (přerušovaným zvukovým tónem) upozorňuje na nutnost použití bezpečnostních pásů.

Bezpečnostní konstrukce karoserie

Bezpečnostní konstrukce karoserie

Kvalitní a tuhá konstrukce karoserie je základem bezpečnosti při všech typech nehod. Použitím velice pevných materiálů je dosaženo vysoké míry odolnosti skeletu. Jde především o oblast prostoru pro posádku, kde jsou povoleny pouze minimální deformace karoserie.

Přední a zadní část vozu zabezpečuje maximální pohlcení energie při nárazu. Speciální uložení motoru zabraňuje jeho proniknutí do prostoru pro cestující. V případě velkých nárazů se motor posune pod prostor posádky, kde nikoho neohrožuje.

Konstrukce sloupku řízení omezuje posunutí volantu proti řidiči v případě čelního nárazu. Umístění pedálů zajišťuje, že se při nárazu zasunou, čímž se snižuje riziko poranění nohou řidiče.

Simply clever

Zavazadlový prostor

Zavazadlový prostor

Zavazadlový prostor modelu ŠKODA Roomster vás ohromí. Objem 509 litrů lze sklopením zadních sedadel zvětšit na 1 585 litrů a jejich vyjmutím dokonce na 1 810 litrů.

Samozřejmě nechybí ani kryt zavazadlového prostoru, osvětlení lampičkou a upínací oka. Podle výbavy může zavazadlový prostor obsahovat i praktické detaily.

Například:

  • sklopné háčky
  • schránky nad zadními podběhy
  • pružné odkládací schránky na pravé straně zavazadlového prostoru
  • 12V zásuvku

Víko má na své pravé straně madlo pro snazší zavírání. Pod podlahou zavazadlového prostoru se nachází dodatečný prostor. Zde můžete převážet rezervní kolo. Každodenní využití zavazadlového prostoru může dále vylepšit síťový program, mezipodlaha, dělicí síť nebo držák na kola.

Dělicí síť

Dělicí síť

V rámci výbavy na přání můžete svůj vůz doplnit o dělicí síť. Ta zlepší nejen praktické využití interiéru vozu, ale i bezpečnost.

Díky dělicí síti lze naložit zavazadlový prostor až ke stropu bez rizika, že by náklad při brzdění nebo v zatáčkách přepadával do prostoru pro cestující. Síť lze upevnit ve dvou pozicích: vzadu za hlavovými opěrkami zadních sedadel nebo za předními sedadly v případě sklopení zadních opěradel. V zasunutém stavu je dělící síť elegantně skryta za zadními sedadly.

Pneumatiky se sníženým valivým odporem

Pneumatiky se sníženým valivým odporem

Jednoduché opatření, které sníží spotřebu paliva i emise, představuje použití pneumatik se sníženým valivým odporem.

Nižší valivý odpor je dosažen odlišnou pryžovou směsí, dezénem a vyšší předepsanou hodnotou tlaku. Tyto vlastnosti také přispívají k prodloužení životnosti pneumatiky. Díky tomu není nutné pneumatiky měnit tak často, což je nejen výhodné, ale i šetrné k životnímu prostředí.

Síťový program

Síťový program

Na přání dodávaný síťový program do zavazadlového prostoru obsahuje 2 praktické síťky. Sítě jsou dvojité a lze do nich uložit předměty až do 3 kg hmotnosti. K dostání jsou v klasické černé nebo stylové zelené barvě.

Síťový program je nejen praktický, protože pomáhá věci v zavazadlovém prostoru uspořádat, ale přispívá též k bezpečnosti, neboť dokáže uloženým věcem zabránit v pohybu.