Popis ŠKODA Rapid

Design a fotogalerie

Design ŠKODA Rapid

Model Rapid reprezentuje nový designový styl značky ŠKODA, který přináší svěží a vizuálně zajímavá řešení. Maska chladiče se stala pevnou součástí přídě, a nezvedá se tedy již spolu s kapotou. Nad chromovaným rámečkem masky dokonale vyniká nové logo ŠKODA. Na masku navazují přední světlomety a tvoří s ní jeden designový celek, což vůz opticky rozšiřuje. Stejně tak mu na robustnosti i šířce přidává spoiler s integrovanými mlhovými světlomety. Z boku Rapid upoutá elegantními čistými plochami i dynamickými liniemi a zároveň naznačuje prostorný interiér.

Dokonalá funkčnost designu se projevuje i v tvarování zadních dveří, které po otevření nabídnou velkorysý nástupní prostor. Dynamika a robustnost vyzařují z vozu i při pohledu zezadu. Nevšedním detailem jsou lomené plochy, které tvoří místo pro registrační značku. Nově se objevuje na zádi označení ŠKODA. Dynamický vzhled vozu dotvářejí vnější zpětná zrcátka s dvoubarevnými kryty. A pokud jde o vnější laky, najdete mezi nimi zcela novou modrou barvu Denim.

Nové logo ŠKODA na modelu Rapid

Nové logo ŠKODA na modelu Rapid

Lamely masky chladiče rámuje chromovaná lišta, který svým tvarem vytváří jedinečný prostor pro logo. Ve své dominantní pozici na kapotě vozu je tak nové logo ŠKODA skutečně nepřehlédnutelné.

Zavazadlový prostor

Zavazadlový prostor

Zavazadlový prostor vyniká objemem 550 litrů, který lze sklopením opěradel zadních sedadel zvětšit na 1 490 litrů.

Víko má vpravo na vnitřní straně umístěné madlo pro snadnější zavírání. Pod podlahou zavazadlového prostoru se nachází dodatečný úložný prostor, který může být případně využit pro umístění rezervního kola. Každodenní využití kufru vylepší na přání dodávaný paket pro zavazadlový prostor, který obsahuje háčky na tašky, odkládací schránky za zadními podběhy a síťový program s háčky pro jeho uchycení. Samozřejmostí je kryt zavazadlového prostoru, upínací oka a osvětlení lampičkou.

Oboustranný koberec v zavazadlovém prostoru

Oboustranný koberec v zavazadlovém prostoru

Velikost a dobrá přístupnost zavazadlového prostoru modelu Rapid přímo vybízí k jeho různorodému využití. Aby byl neustále připraven ke správnému použití, můžete si pořídit na podlahu oboustranný koberec. Z jedné strany je shodný s čalouněním zavazadlového prostoru a druhou stranu tvoří voděodolný, snadno omyvatelný povrch.

Paket pro zavazadlový prostor

Paket pro zavazadlový prostor

Bezkonkurenční objem zavazadlového prostoru je velkým benefitem modelu Rapid. Jeho praktičnost vylepšuje na přání dodávaný paket pro zavazadlový prostor, který obsahuje řadu užitečných prvků:

  • Na bocích zavazadlového prostoru jsou pevné háčky na tašky, které se tak při jízdě nebudou pohybovat a nevysypou se.
  • Prostor za zadními podběhy vymezují vyjímatelné odkládací schránky, které umožňují uložit převážené drobnosti.

Síťový program a háčky pro jeho uchycení zabezpečí proti pohybu menší převážené předměty. Síťový program tvoří dvě vertikální sítě pro umístění na zadní stranu a bok zavazadlového prostoru a jedna horizontální na podlahu. Obě vertikální sítě jsou dvojité a do každé z nich je možné umístit drobnější předměty do 1,5 kg hmotnosti.

Nové logo ŠKODA na kolech modelu Rapid

Nové logo ŠKODA na kolech modelu Rapid

Nové logo ŠKODA je výrazné a snadno identifikovatelné. Chromovaný okřídlený šíp v kruhu na černém pozadí zdobí jak kola z lehké slitiny, tak i kryty ocelových kol.

Hlavní světlomety a mlhové světlomety s Corner funkcí

Hlavní světlomety a mlhové světlomety s Corner funkcí

Hlavní světlomety modelu Rapid s denním svícením jsou nejen dokonale funkční, ale zároveň upoutají svým výrazným designem.

Mlhové světlomety s Corner funkcí umístěné na krajích spoileru předního nárazníku nabízejí dvě možnosti využití. Poslouží Vám samozřejmě jako klasické mlhovky, ale navíc mohou v noci osvětlit prostor, kam se právě chystáte odbočit. Tak Vám pomohou odhalit jinak stěží viditelné překážky, včetně obrubníků.

Podmínkami pro aktivaci Corner funkce jsou mimo jiné vypnuté mlhové světlomety a rychlost do 40 km/h. Zda se rozsvítí buď pravý, nebo levý světlomet, zavisí na úhlu natočení volantu, případně na zapínání směrových ukazatelů.

Sedadla ŠKODA Rapid

Sedadla ŠKODA Rapid

Všechna sedadla ve voze Rapid jsou příjemně tuhá. Přední sedadla mají zvýrazněné boční vedení, takže spolehlivě drží řidiče i spolujezdce při průjezdu zatáčkami. Také krajní zadní sedadla jsou výrazně anatomicky tvarována pro co největší pohodlí dvou cestujících. V případě potřeby však najdou vzadu dostatek prostoru až tři osoby.

V nabídce jsou i přední sportovní sedadla ve dvoubarevném provedení, která se nejen perfektně osvědčí při dynamickém stylu jízdy, ale zároveň dodají interiéru sportovnější charakter.

Přístrojová deska ŠKODA Rapid

Přístrojová deska ŠKODA Rapid

Přístrojová deska je prakticky uspořádaná, takže se v ní řidič snadno zorientuje. Panel přístrojů je umístěn na tradičním místě za volantem, které je z pohledu řidiče nejoptimálnější. Svým jasným čistým stylem přístrojová deska odpovídá designu exteriéru

Odkládací schránka v předních dveřích ŠKODA Rapid

Láhev s nápojem můžete postavit do držáku v odkládací schránce předních dveří. Odkládací prostor je na dosah ruky řidiče i spolujezdce.

Středová konzola s držáky nápojů ŠKODA Rapid

Středová konzola s držáky nápojů ŠKODA Rapid

Odkládací prostory jsou pro současného uživatele jedním z určujících prvků hodnocení interiéru. Model Rapid je v tomto směru velmi dobře vybaven a nad obvyklé odkládací možnosti přináší řadu „Simply Clever” řešení.

Kožený multifunkční volant

Kožený multifunkční volant

V nabídce pro model Rapid se v souladu s novým designovým stylem představuje i nová generace volantů. Nejatraktivnější variantu představuje kožený multifunkční volant s ovládáním rádia a telefonu. Volant je tříramenný, nese nové logo ŠKODA a zdobí jej chromované lišty. Standard pro výbavový stupeň Elegance, na přání pro Active a Ambition.

Bezpečnost

Protiblokovací brzdový systém – ABS

Protiblokovací brzdový systém – ABS

Úkolem ABS je zaručit ovladatelnost vozidla i při prudkém brzdění. Automobil se zablokovanými koly je neovladatelný, ať už na kluzkém povrchu nebo běžném asfaltu. Systém ŠKODA ABS zajišťuje řízeným odbrzďováním jednotlivých kol jejich neustálé odvalování. Tím umožňuje řidiči se překážce vyhnout.

Systém ABS se skládá ze tří hlavních součástí:

  • elektronické řídicí jednotky
  • snímačů otáček kol
  • hydraulického agregátu

Elektronická řídicí jednotka neustále porovnává údaje ze snímačů sledujících otáčky jednotlivých kol. Pokud zjistí prudké zpomalení sledovaného kola, vydá hydraulickému agregátu příkaz k jeho odbrzdění. Tím se obnoví jeho odvalování.

Signál snímače se opět změní a řídicí jednotka rozpozná, že kolo se již odblokovalo. Může tedy znovu přenášet brzdnou sílu a snímač vydá pokyn k jeho přibrzdění. Takových cyklů může proběhnout až 16 za sekundu.

Protiprokluzový systém – ASR

Protiprokluzový systém – ASR

Prokluzování kol je plýtvání energií, neboť nepřináší žádný užitek, spíše naopak. Na suché vozovce neprospívá pohonnému řetězci ani pneumatikám, na kluzké vozovce pak představuje plýtvání palivem.

Protiprokluzový systém ASR proto automaticky reguluje velikost prokluzu kola při rozjezdu nebo zrychlování. Jeho úkolem je zajistit řiditelnost vozidla a přenos hnací síly z kol na vozovku. Tím zvyšuje ovladatelnost vozu a přispívá ke snížení spotřeby paliva. Snímače otáček kol společně se systémem ABS sledují poháněná kola. Řídicí jednotka porovnává jejich otáčky s otáčkami kol nepoháněné nápravy. Dojde-li k prokluzu, řídící jednotka upraví otáčky prokluzujícího kola. Tím se obnoví jeho záběrové schopnosti a vozidlo může pokračovat v cestě i na kluzkém povrchu.

Asistent rozjezdu do kopce

Asistent rozjezdu do kopce

Asistent rozjezdu do kopce umožňuje pohodlné rozjíždění do svahu bez rizika nechtěného couvnutí i bez použití ruční brzdy. Aktivuje se automaticky při sklonu vozovky větším než 5 %, a to při rozjezdu vpřed i při couvání.

Pokud řidič po zastavení v kopci uvolní brzdový pedál, udrží asistent po dobu 1 až 2 sekund tlak v brzdovém systému. V tomto intervalu se můžete pohodlně rozjet.

Elektronická uzávěrka diferenciálu – EDS

Elektronická uzávěrka diferenciálu – EDS

V situacích, kdy je cesta z poloviny pokryta ledem a druhou polovinu tvoří např. asfalt, oceníte funkci elektronické uzávěrky diferenciálu EDS. Ta pracuje s prvky systému ABS a je jeho doplňkem.

Elektronická řídicí jednotka neustále přijímá prostřednictvím snímačů otáček kol ABS informace o hnacích kolech. Zaznamená-li protáčení jednoho kola, přibrzdí ho tak, aby se jeho otáčky přiblížily otáčkám druhého kola, které se neprotáčí. Tím zároveň dojde k přesměrování točivého momentu motoru na kolo s vyšší přilnavostí, které tak přenáší větší hnací sílu.

Přednosti EDS vyniknou zejména při rozjezdu, zrychlení nebo při jízdě do kopce na vozovce se sníženou přilnavostí pod jedním z hnacích kol.

Elektronický stabilizující systém – ESC

Elektronický stabilizující systém – ESC

Elektronický stabilizující systém ESC pomáhá všem řidičům zvládnout kritické situace, ve kterých se vozidlo dostává do smyku. Řídicí jednotka prakticky neustále porovnává aktuální údaje o jízdním stavu vozidla s přednastavenými hodnotami. Pokud se údaje neshodují, vydá řídicí jednotka pokyn ke stabilizaci vozidla.

Stabilizující systém ke svému fungování využívá schopnosti ABS, ASR a několika dalších speciálních snímačů. Díky nim se zabrání prokluzování a zablokování kol. Princip fungování spočívá ve snížení točivého momentu motoru a přibrzďování vnitřního (v zatáčce) zadního kola při nedotáčivém smyku, resp. vnějšího předního kola u přetáčivého smyku.

ESC řidiči významně pomáhá, není však schopné překonat platné přírodní zákony. ESC může řidiči pomoct, jen pokud není překročena hranice přilnavosti alespoň na těch kolech, která mají stabilizovat vozidlo.

Mechanický brzdový asistent (MBA) a hydraulický brzdový asistent (HBA)

Mechanický brzdový asistent (MBA) a hydraulický brzdový asistent (HBA)

Mnoho řidičů nebrzdí v kritických situacích s dostatečnou intenzitou, čímž snižují své šance na včasné a bezpečné zastavení. Proto mají vozy ŠKODA standardně ve výbavě buď mechanický brzdový asistent (MBA) nebo hydraulický brzdový asistent (HBA).

Mechanický brzdový asistent rozpozná nouzové brzdění dosažením, resp. překročením, předem stanovené hranice absolutního tlaku v brzdové soustavě. Na základě toho mění vnitřní převod posilovače, který zesiluje brzdný účinek.

Hydraulický brzdový asistent používá ke zvýšení brzdného účinku hydraulické čerpadlo. K jeho sepnutí dochází při překročení stanovené hranice nárůstu tlaku v brzdovém systému.

Mechanický brzdový asistent je možno použít pouze u automobilů vybavených systémem ABS, zatímco hydraulický brzdový asistent používají vozy vybavené elektronickým stabilizujícím systémem ESP.

Kontrola tlaku v pneumatikách TPM+

Model ŠKODA Rapid si můžete na přání vybavit kontrolou tlaku v pneumatikách TPM+ (Tyre Pressure Monitoring). Funkce systému TPM+ je založena na porovnávání aktuálního stavu s výpočtovým modelem pneumatiky, který je součástí softwaru řídicí jednotky.

Systém rozpoznává úbytek tlaku na základě změny vlastních frekvencí (kmitání) bočnic, resp. celého modelu pneumatiky. Pokud systém zaznamená odchylku chování pneumatiky proti kalibrovanému stavu některého kola na vozidle, dává řidiči znamení rozsvícením kontrolky na sdruženém panelu přístrojů a akustickým signálem. Systém dokáže rozeznat, u kterého kola konkrétně k poklesu došlo, a rozezná i stav, kdy např. vlivem změny teploty dojde k poklesu tlaku na všech kolech. Kolo, na kterém došlo ke ztrátě tlaku, dokáže zobrazit displej Maxi DOT, dodávaný na přání.

Signalizace vzdálenosti při parkování

Signalizace vzdálenosti při parkování

Systém pro signalizaci vzdálenosti od překážky je vítaným pomocníkem zvláště při manévrování v omezeném prostoru. Vzdálenost od překážky je snímána ultrazvukovými senzory v zadním nárazníku.

Signalizace řidiči probíhá nejen pomocí akustického signálu, ale i vizuálně na displeji vybraných rádií nebo navigačního systému ŠKODA. Interval mezi zvukovými signály se zkracuje s tím, jak se zmenšuje vzdálenost od překážky. Při vzdálenosti 30 cm přejde v souvislý tón.

Úchyty Isofix

Úchyty Isofix

Úchyty Isofix na zadních sedadlech slouží pro lepší uchycení dětské sedačky do auta a vytvoření pevného spojení s karoserií vozu. To je důležité pro účinné zajištění dětské sedačky při nárazu.

V zavazadlovém prostoru jsou rovněž úchyty, které lze použít pro upevnění systémem TopTether. Ten omezuje rotační pohyb dětské sedačky kolem osy upevnění (úchytů Isofix). V případě nehody tedy zpomaluje pohyb dítěte směrem dopředu. TopTether je doplňkový způsob uchycení pro systém Isofix.

Airbagy

Airbagy

Hlavním úkolem airbagů je společně s bezpečnostními pásy je předejít kontaktu jakékoli části těla s pevnými díly vozu, případně minimalizovat následky tohoto kontaktu.

Hlavové airbagy kryjí zónu bočních oken a vnitřní struktury vozu od předního A sloupku až po zadní C sloupek. Chrání hlavy cestujících na předních i zadních sedadlech a poskytují tak maximální bezpečí. Řidič je chráněn čelním airbagem umístěným ve volantu, čelní airbag spolujezdce (na přání vypínatelný) je umístěný v přístrojové desce.

Boční airbagy umístěné v předních sedadlech řidiče i spolujezdce účinně chrání hrudník a pánev při nárazu ze strany.

Při případné nehodě spouští řídicí jednotka vozu sled operací zajišťujících komplexní ochranu posádky. Ty také pomáhají předcházet případným dalším škodám.

Při nehodě okamžitě dochází k:

  • zapnutí výstražných světel
  • rozsvícení vnitřního osvětlení
  • odjištění centrálního zamykání
  • vypnutí vybraných elektrických obvodů
  • vypnutí palivového čerpadla a přerušení přívodu paliva z nádrže

Blikání brzdových světel

Airbagy

Při prudkém brzdění v rychlostech nad 60 km/h začnou brzdová světla automaticky blikat. Po zastavení vozidla přestanou blikat brzdová světla a zapnou se varovná světla. Při rozjíždění se varovná světla automaticky vypnou.

Toto opatření snižuje riziko nárazu zezadu zejména při dojíždění kolon na dálnicích nebo prudkém brzdění před nenadálou překážkou.

Technologie

Motory ŠKODA Rapid

Motory ŠKODA Rapid

Nabídka benzinových motorů startuje na tříválcovém agregátu 1,2 MPI/55 kW. Vyšší výkon pak přinášejí moderní přeplňované motory 1,2 TSI/63 kW a 77 kW. Nejsilnějším benzinovým motorem pro Rapid je vysoce spolehlivý, přeplňovaný čtyřválec 1,4 TSI/90 kW. Pro vybrané země pak nabídku doplňuje osvědčený agregát 1,6 MPI/77 kW.

Dobrou volbou je i dieselová motorizace 1,6 TDI CR DPF/77 kW s příjemným výkonem a nízkou spotřebou paliva.

Všechny motorizace TSI a TDI jsou k dispozici i ve verzi Green tec, která znamená větší úsporu paliva a nižší emise C02.

Podle motorizace jsou vozy dodávány s mechanickou pěti nebo šestistupňovou převodovkou. K dispozici je i automatická sedmistupňová převodovka DSG určená pro 1,4 TSI/90 kW.

Motory ŠKODA Rapid

Přeplňované motory s přímým vstřikováním paliva dosahují ploché křivky točivého momentu v širokém pásmu otáček. Právě díky přeplňování mají motory dostatek síly v nižších otáčkách, kde je motor používán nejčastěji. V pásmu nižších otáček se motor zároveň vyznačuje nižší hlučností, spotřebou i emisemi.

Přímé vstřikování paliva zvyšuje účinnost spalování a zajišťuje nižší spotřebu paliva, a tím i nižší hodnoty emisí CO2. V případě naftových motorů se jedná o vysokotlaké vstřikování paliva systémem common-rail. Filtr pevných částic pro naftové motory zajišťuje minimální podíl pevných částic ve výfukových plynech.

Převodovky

Pětistupňové manuální převodovky mají charakteristickou kulisu řazení s jasně vymezenými krátkými drahami chodu řadicí páky. Díky optimální délce a tvaru řadicí páky jsou pozice převodových stupňů snadno dosažitelné a řazení je díky nim nenáročné a přesné.

Automatická sedmistupňová převodovka DSG

Automatická sedmistupňová převodovka DSG

Unikátní převodovka DSG (Direct Shift Gearbox) spojuje výhody mechanické a běžné automatické převodovky. Díky velmi rychlému řazení umožňuje dosáhnout výborné akcelerace. Volbou vhodných stupňů dokáže DSG udržovat motor v optimálním pracovním režimu, a tak je při ekonomickém způsobu jízdy možné docílit velmi příznivých hodnot spotřeby paliva, a tím i emisí CO2. Sedmistupňová převodovka DSG, která řadí mimořádně plynule a nabízí i překvapivě nízkou spotřebu, je dodávána s motorizací 1,4 TSI/90 kW.

Klimatizace Climatronic

Klimatizace Climatronic

Elektronicky řízený systému klimatizace ŠKODA Climatronic umožňuje posádce vozu plně užívat komfortu samočinného udržování nastavené teploty v interiéru. Climatronic je vybaven čidly a mechanismy, které sledují a upravují teplotu, směr i rychlost proudění vzduchu do vozu.

Climatronic umí také kompenzovat dopadající sluneční záření zvýšeným chlazením. Vzniklou teplotní odchylku tak nemusí regulovat řidič na ovladači. Vozy s klimatizací Climatronic jsou standardně vybaveny kombinovaným pachovým a prachovým filtrem.

Rádio Swing ŠKODA Rapid

Rádio Swing ŠKODA Rapid

O skvělý poslech i zábavu během dlouhých jízd se postará rádio Swing s dvojitým tunerem, duální anténou a přehrávačem CD, CD-MP3 a CD-WMA.

Navigační systém Amundsen+

Navigační systém Amundsen+

Satelitní navigační systém GPS Amundsen+ vám umožní se snadno a rychle dostat k cíli. Systém se ovládá pomocí 5" barevného dotykového LCD displeje s rozlišením 400 × 240 pixelů. Ten umožňuje zobrazení údajů z klimatizace Climatronic, parkovacích senzorů a času.

Systém GPS může zobrazit mapu ve 2D nebo 3D (ptačí perspektiva) s orientací dle směru jízdy nebo na sever. Pro předinstalovaná navigační data západní nebo východní Evropy je vyhrazena Flash paměť o kapacitě 6 GB.

Multimediální využití navigačního systému GPS představuje:

  • rádio,
  • mechanika pro čtení datových karet SD/SDHC/MMC se soubory ve formátu MP3, WMA, OGG-Vorbis a AAC,
  • audiozdířka pro připojení externího audiozařízení (MP3 přehrávač apod.),
  • CD mechanika přehrávající Audio-CD, CD-ROM, CD-R, CD-RW s hudbou ve formátu MP3 nebo WMA.

Příprava pro telefon GSM II

Příprava pro telefon GSM II

Příprava pro telefon GSM II spojená s mobilním telefonem pomocí bezdrátové technologie Bluetooth poskytuje komfortní a bezpečné telefonování při řízení.

Na displeji Maxi DOT, případně dotykovém displeji audiosystému, lze zobrazovat seznamy přijatých a zmeškaných hovorů či volaných čísel. Kontakty a jejich telefonní čísla lze volit z interního seznamu, kam se automaticky uloží z mobilního telefonu a aktualizují se při každém spojení s vozem.

Bluetooth jednotka umožňuje audiostreaming pomocí profilu A2DP a umí udržovat současně dvě bezdrátová spojení Bluetooth, kdy jedno slouží pro telefonování a druhé pro přehrávání hudby z externího audiozařízení s rozhraním Bluetooth.

Celý systém je možné ovládat hlasově, ovládacími prvky Maxi DOTu na pravé páčce pod volantem, tlačítky na multifunkčním volantu nebo ovládacími prvky na dotykovém displeji audiosystému.

Doporučení zařazení rychlostního stupně

Doporučení zařazení rychlostního stupně

Vhodně zvolený rychlostní stupeň dokáže uspořit palivo a přitom zvýšit komfort jízdy. Nižší otáčky motoru znamenají menší spotřebu paliva a tišší chod motoru.

Funkce Doporučení zařazení rychlostního stupně je zobrazována na displeji sdruženého panelu přístrojů. Prostřednictvím symbolů v pravém horním rohu displeje signalizuje vhodně zvolený rychlostní stupeň, popř. doporučuje přeřazení na nižší nebo vyšší rychlostní stupeň.

Start-Stop systém

Start-Stop systém

Při stání vykonává spalovací motor často nadbytečnou práci, zbytečně spotřebovává palivo a vytváří emise škodlivin. Proto Start-Stop systém po zastavení vozidla a splnění podmínek řídicího systému motor automaticky vypíná. Systém funguje naprosto samočinně a pro posádku neznamená ztrátu komfortu nebo možnosti okamžité akcelerace z místa.

Start-Stop systém se zapíná automaticky po nastartování motoru. Pokud řidič po určité době jízdy vozidlo zastaví, zařadí neutrál, uvolní spojkový pedál (a pokud jsou splněny další podmínky), motor se sám vypne. Jakmile řidič sešlápne spojku, aby zařadil převodový stupeň, motor okamžitě naskočí, takže se vůz může rozjet stejně pohotově, jako kdyby pohonná jednotka běžela na volnoběh po celou dobu stání. Řidič může Start-Stop systém kdykoli vypnout. O aktuálním stavu systému informuje displej přístrojového panelu.

Svítilny pro denní svícení

Svítilny pro denní svícení

ŠKODA Rapid má svítilny pro denní svícení elegantně integrované v hlavních světlometech, což pomohlo zachovat čisté designové linie vozu. Pro denní svícení jsou použity dvouvláknové žárovky H15 12V 15/55 W umístěné v reflektoru dálkových světel. Silnější 55W vlákno je určeno pro dálková světla a slabší 15W pro denní svícení.

Halogenové světlomety

Osvětlení vozu ŠKODA Rapid zajišťují vpředu tříkomorové světlomety s integrovaným denním svícením. Reflektory pro potkávací světla jsou umístěny na vnější straně a používají halogenové žárovky H7/55 W. Reflektory blíže ke středu vozu obsahují dvouvláknovou žárovku H15 12V 15/55 W, jejíž silnější 55W vlákno je určeno pro dálková světla a slabší 15W pro denní svícení. Nejmenší reflektory jsou vyhrazeny ukazatelům směru.

Green tec

Green tec

Green tec je synonymem pro vozy s nižší spotřebou paliva a emisemi CO2, než mají standardně dodávané modely ŠKODA. Základem nízkých hodnot spotřeby a emisí CO2 jsou přeplňované motory 1,2 TSI (v obou výkonových variantách), 1,4 TSI a 1,6 TDI. Snížení sledovaných hodnot je dosaženo použitím systému Start-Stop, rekuperace brzdné energie a pneumatik se sníženým valivým odporem. Motory vždy splňují emisní limity EU 5.

Pneumatiky se sníženým valivým odporem

Pneumatiky se sníženým valivým odporem

Jednoduché opatření, které sníží spotřebu paliva i emise, představuje použití pneumatik se sníženým valivým odporem.

Nižší valivý odpor je dosažen odlišnou pryžovou směsí, dezénem a vyšší předepsanou hodnotou tlaku. Tyto vlastnosti také přispívají k prodloužení životnosti pneumatiky. Díky tomu není nutné pneumatiky měnit tak často, což je nejen výhodné, ale i šetrné k životnímu prostředí.

Rekuperace brzdné energie

Rekuperace brzdné energie

Rekuperace přeměňuje kinetickou (pohybovou) energii na využitelnou elektrickou energii. Ta se buď ukládá do akumulátoru, nebo se rovnou spotřebovává.

Při brzdění motorem je napětí na alternátoru vyšší než aktuální napětí baterie (maximálně na 15 V). Alternátor tak dodává elektrickou energii spotřebičům a nabijí akumulátor. Tím se šetří palivo, které je za běžných okolností k těmto úkonům potřebné.

Při zrychlení vozidla, nebo ustálené jízdě je napětí na regulátoru nižší než napětí baterie (cca 12 V), takže vozidlo spotřebovává energii uloženou v akumulátoru. Alternátor pracuje v tomto režimu při nižší zátěži a odebírá menší mechanickou energii z klikové hřídele spalovacího motoru. Nižší potřebě výkonu se tedy přizpůsobí i dávkování pohonné hmoty a dochází k úspoře paliva v automobilu.

Simply clever

Simply clever

Odkládací prostory jsou pro současného uživatele jedním z určujících prvků hodnocení interiéru. Model Rapid je v tomto směru velmi dobře vybaven a nad obvyklé odkládací možnosti přináší řadu „Simply Clever” řešení.

  • Odkládací schránka před spolujezdcem
  • Odkládací schránka v předních dveřích s držákem 1,5l lahví
  • Středová konzola s držáky nápojů
  • Přední loketní opěra s odkládacím prostorem (standard pro Ambition a Elegance, na přání pro Active)
  • Držák výstražné vesty pod sedadlem řidiče
  • Držák na multimediální přístroje (na přání pro Ambition a Elegance)
  • Odkládací schránka v zadních dveřích s držákem 0,5l lahví
  • Držák na nápoje a popelník, kapsa na zadní straně opěradel předních sedadel (standard pro Ambition a Elegance)
  • Vyjímatelný odpadkový koš ve výplni dveří (na přání)
  • Háčky u zadních stropních madel
  • Háček na B-sloupku
  • a další.
Simply clever

Odkládací kapsy umístěné na vnitřních stranách opěradel předních sedadel modelu Rapid patří k ” detailům, které zvyšují praktičnost vozu. Kapsy jsou ideálním úložným místem pro mobil, iPOD nebo klíče.

Držák výstražné vesty

Držák výstražné vesty

Pokud ŠKODA říká, že ve svých vozech používá „simply clever” řešení, pak tím myslí například držák výstražné vesty. Umístění tohoto bezpečnostního prvku je jednoduché a zároveň chytré. V případě poruchy či nehody je okamžitě po ruce a při každodenním používání vozu neruší v interiéru svou výraznou barvou.