Škoda v roce 2013: Úspěch s novými modely

Škoda dodala zákazníkům v roce 2013 920 800 vozů. Podíl značky Škoda na evropském trhu vzrostl poprvé na více než 4 procenta a modelová ofenzíva značky nabývá na síle.
Škoda AUTO v roce 2013 úspěšně pokračovala ve své mezinárodní růstové strategii, když zákazníkům na celém světě dodala 920 800 vozů (2012: 939 200). Po nábězích nových modelů v první polovině roku si Škoda v dalším průběhu roku výrazně polepšila a nakonec dosáhla nejlepšího prosincového výsledku v historii. V posledním měsíci roku dodala automobilka svým zákazníkům 70 000 vozů, v porovnání s dosavadním prosincovým rekordem z roku 2012 to představuje nárůst o 5,8 procenta. V příštích letech chce Škoda dále růst. Za tímto účelem bude automobilka do roku 2016 uvádět v průměru každých šest měsíců nový nebo přepracovaný model.

„Škoda v letošním roce prokázala svou sílu. I přes nadprůměrný počet náběhů nových modelů a navzdory silnému protivětru z trhů jsme dosáhli druhého nejvyššího prodeje v historii automobilky – to je vynikající výsledek,“ říká předseda představenstva společnosti Škoda AUTO Prof. Dr. h.c. Winfried Vahland. „Rok 2013 byl rekordním rokem, nových modelů značky Škoda bylo více než kdykoli předtím. Osm nových nebo kompletně přepracovaných modelů prokazuje sílu značky Škoda. Okřídlený šíp září a naše nové vozy byly skvěle přijaty. Naše atraktivní modelová paleta, rostoucí počet přijatých objednávek a pozitivní signály z evropských automobilových trhů nám v roce 2014 dodávají sebevědomí,“ říká Vahland.

Rok 2013 – třetí rok Růstové strategie Škoda – byl pro českou automobilku úspěšný a zároveň intenzivní. Osm nových nebo přepracovaných modelů, dvanáct mezinárodních náběhů, rozšiřování výrobních kapacit v České republice a na růstových trzích v Číně a Rusku, a k tomu krize na některých trzích: „Rok 2013 měl něco do sebe,“ říká Dr. Vahland. Po prvním pololetí, které bylo ovlivněno složitou situací na evropských trzích a náběhy nových modelů a s nimi spojeným nižším objemem výroby, si Škoda v druhém pololetí výrazně polepšila. S plnou disponibilitou nových modelů dodávky zákazníkům od září každý měsíc výrazně rostly. „Naše modelová ofenzíva nabývá na síle. Rosteme a soustavně zvyšujeme naše tržní podíly,“ říká Werner Eichhorn, člen představenstva společnosti Škoda AUTO za oblast prodeje a marketingu.

Nové modely byly skvěle přijaty – především nová Škoda Octavia, která byla doslova trefou do černého. V prosinci dosáhla Škoda Octavia v západní Evropě vysokého, dvouciferného růstu: v porovnání s prosincem 2012 se jednalo o nárůst o 52,3 procenta. V celé Evropě zaznamenala Octavia v prosinci nárůst o 19,1 procenta.

V západní Evropě se Škoda v roce 2013 vyvíjela podstatně lépe než klesající celkový trh. 369 600 vozů dodaných zákazníkům představuje oproti roku 2012 nárůst o 3,1 procenta (2012: 358 400). V prosinci vzrostly západoevropské prodeje dokonce o 17,8 procenta na 31 300 vozů (prosinec 2012: 26 600). Podíl značky Škoda na západoevropském trhu vzrostl v průběhu celého roku na 3,2 procenta (2012: 3,0 procenta). Na druhém největším trhu značky, v Německu, dodala Škoda v roce 2013 136 400 vozů, což oproti minulému roku představuje nárůst o 2,9 procenta (2012: 132 600). Tržní podíl vzrostl na 4,6 procenta. Tím Škoda dále posílila svou pozici nejsilnější importované značky v Německu. Ve Velké Británii zvýšila automobilka v minulém roce dodávky zákazníkům o 24 procent na novou rekordní hodnotu 66 000 vozů (2012: 53 200). Rovněž dvouciferným tempem rostla česká značka v Dánsku – o 40,7 procenta na 14 600 vozů (2012: 10 400). Pozitivně se navíc vyvíjely i prodeje ve Španělsku (13 400 vozů; plus 3,0 procenta), v Itálii (12 100 vozů; plus 2,0 procenta), v Norsku (6 800 vozů; plus 2,1 procenta) nebo ve Švédsku (12 300 vozů; plus 1,4 procenta).

Ve východní Evropě, včetně Ruska, dodala Škoda v uplynulém roce zákazníkům 125 400 vozů (2012: 137 100; -8,5 procenta). Tržní podíl značky Škoda dosáhl 4 procent. Na třetím největším trhu značky Škoda, v Rusku, dodala automobilka zákazníkům 87 500 vozů (2012: 99 100; -11,7 procenta). Zde byla nová generace modelu Octavia uvedena až ve druhé polovině roku, model Rapid bude následovat až v první polovině roku 2014. Mohutného růstu dosáhla značka v roce 2013 v Kazachstánu – zde se pro nový vůz značky Škoda rozhodlo 4 700 zákazníků, což v porovnání s předchozím rokem (1 900 vozů) představuje nárůst o 145,7 procenta. Růstu dosáhla Škoda i v pobaltských státech (Estonsko, Lotyšsko, Litva), kde značka v roce 2013 zvýšila prodej o 3,4 procenta na 4 600 vozů (2012: 4 500). V Srbsku zvýšila Škoda počet svých dodávek o 12,4 procenta na 4 200 vozů (2012: 3 700).

Růstu dosáhla značka Škoda v roce 2013 opět ve střední Evropě. Počet dodávek zákazníkům vzrostl o 2,0 procenta na 126 500 vozů (2012: 124 000). Tržní podíl značky Škoda vzrostl na 19,2 procenta. V prosinci vzrostl prodej značky ve střední Evropě o 13,5 procenta na 11 300 vozů (prosinec 2012: 9 900). Na domácím českém trhu dodala Škoda v roce 2013 celkem 60 000 vozů, to představuje nárůst o 0,6 procenta (2012:59 700). Také v Polsku Škoda obhájila špičkovou pozici. Se 38 700 vozy dodanými zákazníkům (2012: 36 300) zůstal český výrobce v roce 2013 lídrem trhu. Tento prodejní výsledek představuje meziroční nárůst 6,6 procenta.

Nejsilnějším trhem značky Škoda byla v roce 2013 opět Čína. V Říši středu dodala automobilka svým zákazníkům celkem 227 000 vozů (2012: 235 700 vozů; -3,7 procenta). Nová Octavia bude na zdejší trh uvedena na počátku roku 2014. V Indii dosáhla Škoda v roce 2013 celkového počtu 22 600 dodávek zákazníkům (2012: 34 300; -34,2 procenta). Mimořádně úspěšná byla Škoda v roce 2013 také v Izraeli (14 400; +11,7 procenta), v Turecku (12 800; 23,2 procenta) nebo v Alžírsku (9 100, +85,3 procenta).

Dodávky značky Škoda zákazníkům v roce 2013 (v počtech kusů, zaokrouhleno, po jednotlivých modelech; +/- v procentech oproti minulému roku):

Škoda Octavia (359 600; -12,2 %)
Škoda Fabia (202 000; -16,0 %)
Škoda Superb (94 400; -13,4 %)
Škoda Yeti (82 400; -5,7 %)
Škoda Roomster (33 300; -12,3 %)
Škoda Rapid (103 800; +320,3 %)
Škoda Citigo (prodej pouze v Evropě: 45 200; +51,0 %)

Dodávky značky Škoda zákazníkům v prosinci 2013 (v počtech kusů, zaokrouhleno, po jednotlivých modelech; +/- v procentech oproti stejnému měsíci minulého roku):

Škoda Octavia (25 400; +3,5 %)
Škoda Fabia (14 400; -18,5 %)
Škoda Superb (5 100; -18,9 %)
Škoda Yeti (6 700; -5,6 %)
Škoda Roomster (2 900; +2,1 %)
Škoda Rapid (12 400; +312,4 %)
Škoda Citigo (prodej pouze v Evropě: 3 100; -34,3 %)

Datum: 10.1.2014
Zdroj: www.skoda-auto.cz