Nový SEAT Leon ST - dynamika, prostor a univerzálnost

Datum: 11.9.2013

Nový SEAT Leon ST se představil ve světové premiéře na Frankfurtském autosalonu s podmanivým sportovním charakterem a výjimečnou každodenní praktičností. Třetí člen modelové řady Leon kombinuje mladistvý, dynamický design a precizní ovladatelnost svých sourozenců s výjimečnými užitnými vlastnostmi. ST přesvědčí stejně jako ostatní modely Leon rovněž excelentní úrovní zpracování a prémiovými materiály. Objem zavazadlového prostoru 587 litrů lze u kompaktního kombi s celkovou délkou 4535 mm zvětšit až na 1470 litrů sklopením opěradel zadních sedadel. Univerzálnost atraktivní novinky podtrhuje příkladná variabilita interiéru a dokonalá funkčnost i těch nejmenších detailů.

Design modelu Leon ST přebírá emocionální stylistické prvky značky SEAT a kombinuje je s vysokou úrovní kvality materiálů a řemeslného zpracování. Nabídka úsporných motorů TDI a TSI, kombinujících přímé vstřikování paliva a přeplňování turbodmychadlem, je nesmírně široká a pokrývá jednotky se zdvihovým objemem od 1,2 do 2,0 litru a výkonem od 63 kW (86 k) do 132 kW (180 k). Rekordmanem z hlediska hospodárnosti je nový model 1.6 TDI Ecomotive s výkonem 81 kW (110 k) a průměrnou spotřebou paliva pouhých 3,2 litru na 100 km (emise CO2: 85 g/km).

Nové kombi značky SEAT nabízí stejně precizní a dynamické jízdní vlastnosti jako modely Leon a Leon SC. Vedoucí postavení mezi sportovními kompaktními kombi potvrzuje vysokovýkonná varianta FR, která doplňuje výbavové linie Reference a Style. K dispozici je samozřejmě i rozsáhlá nabídka technicky vyspělých prvků výbavy na přání, mezi něž patří přední LED světlomety, adaptivní tempomat ACC s radarovým senzorem a adaptivní regulace podvozku DCC s elektronicky řízenými tlumiči. Mimořádnou ovladatelnost při sportovní jízdě zaručuje rovněž na přání dodávané progresivní řízení.

Ještě výraznější design
Velmi oceňovaný design modelové řady Leon byl u modelu ST ještě více zdůrazněn. I v tomto případě vytvářejí pečlivě vedené linie na bočních stěnách karoserie úchvatnou hru světla a stínu. Zcela novou dimenzi ovšem zpřístupňuje o 27 centimetrů prodloužená záď, která naznačuje velkorysý objem zavazadlového prostoru, zatímco skloněné zadní okno, mírně zaoblená linie střechy a svalnatá ramena vzbuzují očekávání radosti z dynamické jízdy.

Při pohledu z profilu se nový SEAT Leon ST vyznačuje harmonickými proporcemi s vyváženým poměrem výšky lakovaných (2/3) a prosklených ploch (1/3). Pocit prostornosti v interiéru umocní na přání dodávané panoramatické skleněné střešní okno, zatímco sériově dodávané podélné střešní nosiče přispívají k mírnému napětí, které vyzařuje z linie střechy, jež se nad zádí svažuje do nízkého zadního okna a přechází ve svalnatá ramena, zdůrazňující dynamický charakter vozu. Ještě expresivnější vzhled přídě a zádě u varianty Leon ST FR definuje zcela nový význam pojmu sportovní kombi.

Prostor a variabilita
Navzdory jedinečnému dynamickému designu je nový Leon ST překvapivě prostorný a mimořádně všestranný. Objem zavazadlového prostoru je 587 litrů ve standardní konfiguraci a až 1470 litrů po sklopení zadních opěradel. Některé výbavové linie mají navíc sklopné opěradlo sedadla spolujezdce vpředu, díky němuž lze v interiéru přepravovat předměty dlouhé až 2,5 metru. Funkčnost zvyšuje celá řada důmyslně navržených detailů. Opěradla zadních sedadel lze například extrémně snadno sklopit přímo ze zavazadlového prostoru, zatímco dvojitá podlaha umožňuje udržovat pořádek a usnadňuje nakládání a vykládání zavazadel. Součástí paketu Family jsou sluneční rolety pro okna zadních dveří a výklopné stolky na zadní straně opěradel předních sedadel.

Lehká konstrukce karoserie
Nový Leon ST je jen o 45 kilogramů těžší než srovnatelný pětidveřový model. Systematický důraz na lehkou konstrukci se odráží v pozoruhodně nízkých hodnotách spotřeby paliva. Leon ST váží v základní verzi pouhých 1233 kilogramů, takže je nejlehčím kombi ve své třídě, přestože konstruktéři upustili, v zájmu zachování atraktivní ceny, od drahých materiálů, například hořčíku nebo uhlíkových kompozitů. Karoserie je však díky rozsáhlému použití vysokopevnostních a ultravysokopevnostních ocelí extrémně tuhá, aby byla zaručena optimální bezpečnost a nejvyšší možná úroveň komfortu.

Výkonné a úsporné motory
Paleta motorů pro novou karosářskou variantu Sport Tourer se dalekosáhle shoduje s modely Leon a Leon SC. Mezi zážehovými motory si mohou zákazníci vybírat ze dvou výkonových verzí jednotky 1.2 TSI, vyladěných na 63 kW (86 k), resp. 77 kW (105 k). Se systémem start/stop a rekuperací kinetické energie spotřebuje výkonnější varianta (77 kW) pouhých 4,9 litru paliva na 100 km (emise CO2: 114 g/km). Na dalším stupni jsou dva čtyřválce 1.4 TSI s výkony 90 kW (122 k), resp. 103 kW (140 k), které spotřebují díky nejmodernější konstrukci jen 5,3 l/100 km (emise CO2: 123, resp. 121 g/km). Na vrcholu nabídky zážehových jednotek stojí čtyřválec 1.8 TSI, který v modelu FR poskytuje nejvyšší výkon 132 kW (180 k) a maximální točivý moment 250 N.m. Jeho spotřeba paliva v kombinaci s rychle řadící převodovkou DSG je pouhých 5,7 l/100 km (emise CO2: 132 g/km).

Paleta vznětových motorů TDI pro nový Leon ST na českém trhu pokrývá rozpětí výkonu
od 66 kW (90 k) do 110 kW (150 k). Základním motorem je 1.6 TDI s výkonem 66 kW (90 k) a úctyhodným točivým momentem 230 N.m. Zdrojem ještě větší dynamiky je 2.0 TDI s výkonem 110 kW (150 k) a točivým momentem 320 N.m. SEAT Leon ST s tímto motorem, vybavený systémem start/stop a systémem rekuperace kinetické energie, přesto spotřebuje v průměru pouhých 4,1 l/100 km (emise CO2: 106 g/km). Naprostou novinkou v modelové řadě Leon je extrémně hospodárná verze 1.6 TDI Ecomotive, v níž Leon ST spotřebuje průměrně jen 3,2 l/100 km (emise CO2: 85 g/km). Vyspělý turbodiesel poskytuje nejvyšší výkon 81 kW (110 k) a maximální točivý moment 250 N.m, takže úsporný provoz rozhodně není vykoupen ztrátou dynamiky, o čemž svědčí i nejvyšší rychlost 197 km/h. Teoretický dojezd nejúspornějšího Leonu ST překračuje 1500 kilometrů.

Adaptivní regulace podvozku DCC a adaptivní tempomat ACC
Dobře vyvážený podvozek přispívá k dynamickému charakteru nového modelu Leon ST. Řízení se vyznačuje vynikající směrovou stabilitou a citlivou zpětnou vazbou, zatímco odpružení si hladce poradí se všemi druhy nerovného povrchu vozovky. Pro verzi FR nabízí SEAT nejnovější generaci adaptivní regulace podvozku DCC. Činnost tohoto systému podléhá společně s dalšími palubními systémy nastavení voliče jízdních režimů, který dává řidiči na výběr čtyři jízdní režimy „eco“, „comfort“, „sport“ a „individual“. Na přání dodávaný dynamický paket zahrnuje DCC a progresivní řízení, které snižuje ovládací síly na volantu při parkování a zároveň vylepšuje ovladatelnost přímější charakteristikou řízení na silnicích plných zatáček. Progresivní řízení vyžaduje mezi rejdy 2,1 otáčky volantu, u standardního řízení s konstantním převodem je zapotřebí 2,75 otáčky volantu.

Novinkou mezi asistenčními systémy nabízenými pro celou modelovou řadu SEAT Leon je adaptivní tempomat ACC. Systém založený na radarovém senzoru udržuje nastavenou rychlost jízdy a vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla automatickou akcelerací a brzděním. Rychlost je nastavitelná v rozsahu od 30 do 160 km/h. ACC lze objednávat pro vozy s mechanickou převodovkou i s dvouspojkovou převodovkou DSG.

Nejmodernější asistenční, informační a zábavní systémy
Pro nový SEAT Leon ST je nabízena celá řada dalších nejmodernějších asistenčních systémů. Společně s multikolizní brzdou, která je součástí sériové výbavy, mezi ně patří systém sledování únavy řidiče a dva asistenční systémy založené na kamerovém snímání okolí, asistent dálkových světlometů a asistent pro jízdu v jízdním pruhu.

Nový SEAT Leon ST je plně na výši doby i v oblasti informačních a zábavních systémů. Jejich základem je excelentní ovládací systém SEAT Easy Connect pro ovládání zábavních, komunikačních a celé řady dalších funkcí vozidla. Jeho rozhraním je dotykový displej s úhlopříčkou až 5,8“ integrovaný do přístrojové desky.

Datum: 10.9. 2013
Autor: IVG Tisková zpráva www.seat.cz