Škoda Rapid dostane jednodušší xenony. Že svítí méně, nepoznáte

Prototypy Rapidů Spaceback, které se prohánějí po českých silnicích, odhalily další zajímavost. Rapid dostane výbojková světla, lidově xenony. iDNES.cz zjistil, že to je jejich méně obvyklé provedení, které o trochu slaběji svítí. Podle exkluzivních informací iDNES.cz začne Škoda montovat xenony do rapidu od 35. týdne. To připadá na start výroby po letní celozávodní dovolené, na stejný termín ohlásila automobilka také start výroby hatchbackového kombíku spaceback.


Rapid světlomet

“Ve předních světlech jsou čočky v rozích,” všímá si autor fotek prototypu Radek Livar. Auto potkal na mladoboleslavské dálnici při testování. Xenonová světla má i koncept Rapid Sport, který automobilka prezentovala na tuningovém srazu GTI ve Wörthersee letos v květnu.

“S xenony budou světla vypadat mnohem líp,” řekl zdroj iDNES.cz. “Ještě je otázka, jak je Škodovka nacení.” Příplatek za xenonová světla je u octavie 25 tisíc, to jsou ovšem klasické xenony. Jenže rapid dostane jejich o něco jednodušší a lacinější provedení. Redakci iDNES.cz to potvrdil dobře informovaný zdroj ze zákulisí značky.

Xenony chtějí Evropané
Světlomety HID (xenonové výbojky  “High Intensity Discharge”), lidově xenony, osvítí cestu mnohem lépe než ty s klasickou žárovkou. Velký výrobce světlometů Hella, který má v Mohelnici obrovskou fabriku a vývojové centrum, uvádí, že xenony mají ve srovnání s klasickým halogenovým světlem poloviční příkon a trojnásobný výkon.

Výrobci se shodují, že xenony vyžadují hlavně evropští zákazníci, je to pravděpodobně dané i tím, že se na starém kontinentě jezdí rychleji než ve zbytku světa. Proto je dokonalé osvětlení nezbytné. Třeba náročná americká klientela xenonová světla tolik nevyžaduje, vždyť některé i drahé a luxusní modely původem z Ameriky je ani mít nemohou. Výbojkové světlomety jsou obecně velmi drahá technologie jak z pohledu vývoje, tak i výroby. Vývojáři světel odvážně říkají, že je to mrtvá vývojová linie. Budoucnost je podle nich i v LED diodách. To potvrzuje třeba tradiční nositel pokroku Mercedes S, který nemá v nové generaci jedinou žárovku, v interiéru a exteriéru auta napočítáte na pět set diod.

Xenony potřebují kromě náročné elektroniky ještě další techniku, kterou vyžaduje legislativa. “Světlomet, který má pro tlumenou funkci použitý světelný  zdroj vyzařující 2000 a více lumenů, musí mít autonivelaci a ostřikovač,” vysvětluje Milan Křižák, manažer pro světelnou legislativu firmy Varroc Lighting Systems, která vyrábí světlomety pro automobily, v Novém Jičíně hlavně pro fordy a v Rychvaldu i pro prémiové značky jako například Jaguar, Bentley nebo Land Rover. Ostřikovače světel a systém autonivelace, který nastavuje automaticky kontinuálně světla tak, aby svítila stejně a neoslňovala protijedoucí auta, dosud vozila všechna auta s xenony montovanými z továrny.

A v tom našli výrobci skulinku. Tu využije rapid, který xenony doteď v nabídce neměl. Škoda použije lacinější technologii, která umožní rozšíření xenonových světel i do nižších kategorií aut. Pokud má totiž světlomet menší světelný tok než 2 000 lumenů, ostřik a samonivelaci mít nemusí. Proto se rapid obejde bez nich.

Obvykle mají xenonová světla výkon kolem 35 W, méně svítící xenony mají 25 W. A tak se levnějšímu provedení xenonů říká 25wattové. A právě ty dostane rapid. Slabší xenony samozřejmě budou svítit o něco hůř než plnohodnotné. Podle Milana Křižáka mají taková světla právě těsně pod 2 000 lumenů. Konstruktéři však říkají, že běžným okem rozdíl v případě, že nemáte přímé srovnání, nepoznáte.

“Okem to poznáte, ale jen pokud máte srovnání,” komentuje Jarmil Mikulík z Elektrotechnického zkušebního ústavu, který světla aut homologuje. “U takzvaných 25wattových světel je pokles toku asi dvacet procent, což je úspěšně vykompenzováno úpravou barevné teploty a toku světelného svazku,” vysvětluje Milan Křižák z Varroc Lighting Systems.

Stále je to ovšem výbojkové světlo a stále svítí líp než klasické žárovkové.
Rapid dostane tyto jednodušší a slabší xenony mezi prvními v koncernu VW. Dostává je třeba i nový Volkswagen Beetle. “Z naší produkce tyto světlomety používá například elektrická verze Fordu Focus prodávaná v USA,” dodává Křižák.

Odborníci dodávají, že jednodušší xenony se nerozšířily tak, jak výrobci původně předpokládali. Pravděpodobně i proto, že tradiční zdroje světla dnes válcují LEDky.

Datum: 1.6.2013
Zdroj: www.auto.idnes.cz