Škoda Octavia III nabídne celkem pět motorů v osmi výkonových verzích

Datum: 28.12.2012

Mladoboleslavská automobilka zveřejnila kompletní paletu motorů pro třetí generaci moderní Octavie. Bude jich zpočátku pět, ale výkonových verzí napočítáme osm. Co tedy uvidíme oficiálně pod kapotami? Všechny jednotky jsou přeplňované, jak velí moderní doba, čtyři spalují benzin a zbylá čtveřice naftu. Rovněž počet válců charakterizuje číslice 4. Zážehové mají přímý vstřik a čtyřventilovou techniku. 

Zážehové motory
Nově vyvinutá řada EA 211 s hliníkovým blokem, která nahrazuje předchozí EA111, je kompaktnější (zástavbová délka se zkrátila o 50 mm) a má odlehčenou konstrukci. díky které klesla hmotnost. Lehčí jsou klikový hřídel, ojnice, jejich čepy i písty. Také vnitřní tření pohyblivých částí bylo sníženo. Chladicí systém je dvouokruhový: vysokoteplotní má mechanické vodní čerpadlo, nízkoteplotní prochází mezichladičem stlačeného vzduchu a turbodmychadlem. Kapalina vytápí také interiér a stará se o teplotu výfukových plynů, svod potrubí je integrován v hlavě válců.
Základní motorizaci představuje již zmíněný 1,2 TSI s výkonem 63 kW (86 k). Jeho točivý moment vrcholí hodnotou 160 Nm v rozmezí 1400 až 3500 min-1 a přenáší jej dopředu pětistupňová přímo řazená převodovka. Konzumaci paliva reprezentuje hodnota 5,2 l/100 km (emise CO2 činí 119 g/km). Motor váží jen 97 kg. Silnější varianta 1,2 TSI Green tec dává 77 kW (105 k). Maximálního točivého momentu 175 Nm dosahuje motor v rozsahu 1400 až 4000 min-1. Alternativou k manuálnímu šestistupňovému ústrojí je sedmistupňové dvouspojkové DSG. Green tec disponuje úsporným paketem s tolik proklínaným start-stopem a rekuperací brzdné energie. Je pochopitelně alespoň v laboratorních podmínkách úspornější: kombinovaná spotřeba činí 4,9 l/100 km a emise CO2 114 g/km.
Výkonnější jednotka 1,4 TSI Green tec poskytuje 103 kW (140 k). Největšího točivého momentu 250 Nm dosahuje mezi 1500 a 3500 min-1. Na výběr jsou znovu šestistupňový manuál a sedmistupňová dvouspojková skříň. V kombinaci s prvně jmenovanou převodovkou tato Octavia spálí 5,3 benzinu na 100 km (emise CO2 121 g/km), opět nechybí start-stop. Agregát má 106 kg. Špičku představuje 1,8 TSI, rovněž pouze s přídomkem Green tec, se 132 kW (180 k). Točivý moment až 250 Nm může řidič využít v pásmu mezi 1250 a 5000 min-1. Standardem je pro něj dvouspojkové ústrojí se sedmi rychlostmi, automobilka udává spotřebu 5,7 l/100 km, na kilometr jízdy vyprodukuje takto motorizovaný vůz 131 g CO2.

Vznětové motory
Rovněž přeplňovaná vznětová „srdce“ z nové konstrukční řady EA288 se spoléhají na přímý vstřik s vysokotlakým systémem Common-Rail a čtyři válce i ventily. Vylepšen byl chladič stlačeného vzduchu, oxidační katalyzátor a filtr pevných částic se přesunuly blíže k motoru. Pro snížení vnitřního tření byly použity pístní kroužky s nižším předpětím a valivá ložiska vačkového hřídele s mimořádně nízkým třením. Také naftové motory fungují s moderním termomanagementem. Během zahřívání jsou blok a hlava chlazeny různými chladícími okruhy. Do provozní teploty se tak agregáty dostanou dříve a vnitřní prostor se v zimě rychleji vytopí.
Paleta turbodieselů začíná motorem 1,6 TDI se 66 kW (90 k), spotřebou nafty 4,1 l/100 km a emisemi CO2 109 g/km. Úspornější je 1,6 TDI Green tec o výkonu 77 kW (105 k) a přímo řazenou pětistupňovou skříní. Ten žádá na 100 km jen 3,8 l/100 km a vypouští do ovzduší 99 g CO2 na km. 250 Nm mezi 1500 a 2750 min-1 může na přední nápravu přenášet i sedmistupňové DSG. Pouze pro verzi GreenLine bude k dispozici třetí varianta vznětové šestnáctistovky s výkonem 81 kW (110 k), která emituje jen 89 g CO2 na kilometr. Tento údaj odpovídá normované kombinované spotřebě 3,4 l/100 km. Manuální ústrojí nepostrádá šestku.
Nejsilnějším naftovým motorem pod kapotou třetí generace Octavia je 2,0 TDI Green tec o výkonu 110 kW (150 koní). Sílu 320 Nm/1750-3000 min-1 jsou schopny zvládat přímo řazená a dvouspojková skříň, obě se šesticí rychlostí. Ve spojení s DSG žádá za své služby pouhých 4,5 l nafty na 100 kilometrů jízdy (emise CO2 119 g/km).

Motory budou k dispozici postupně. Přijde i Octavia na zemní plyn a sportovní RS, ale automobilka k nim podrobnosti zatím tají.

Datum: 27.12.2012
Zdroj: www.auto.cz