To je ona: Škoda Octavia III

V úterý 11. prosince odpoledne představila Škoda ve svém mladoboleslavském muzeu netrpělivě očekávanou třetí generaci Octavie. Co je nového?
Předně, Octavia 2013 znatelně povyrostla. Je dlouhá 4659 milimetrů a široká 1814 mm, což je o 90 mm na délku a 45 mm na šířku více než doposud. Rozvor činí 2686 milimetrů (+ 108 mm).Zvětšení délky i rozvoru o zhruba deset centimetrů znamená (kromě relativního zmenšení převisů, vzhledem ke zbytku vozu), že nová Octavia aspiruje na mezigenerační posun o třídu výše: z nižší střední do střední třídy.Větší rozměry by měly potěšit zejména pasažéry na zadních sedadlech. Podle měření Škody se zvětšilo místo pro kolena zadních cestujících na 73 mm a nad sedákem mladoboleslavští naměřili celých 980 milimetrů. Pro srovnání, v našich testech byla redakčně naměřená výška nad zadním sedákem u Octavie druhé generace o pět centimetrů nižší. Vpředu je strop nyní výše o 8 mm.
Ke střední třídě míří Octavia i šířkou kabiny. Ta, měřena ve výši loktů, narostla o 39 mm vpředu a 26 mm vzadu. Objem zavazadlového prostoru se zvětšil o 5 litrů na 590 l. I přes nárůst vnějších rozměrů a množství nové techniky se podařilo dosáhnout mezigeneračního snížení hmotnosti až o 102 kilogramů.

Bezpečnost a motorizace

Škoda nabídne v nové Octavii až devět airbagů. Poprvé se v řadě Octavia objevuje kolenní airbag řidiče (standard pro země EU) a boční airbagy vzadu. Airbagy doplňuje celá řada inteligentních systémů. Jde například o Front Assistant s funkcí nouzového brzdění, Lane Assistant udržující vůz v jízdním pruhu, multikolizní brzdu s automatickým zásahem brzd při nehodě, Crew Protect Assistant připravující prostor posádky na potenciální nehodu, Driver Activity Assistant rozpoznávající únavu řidiče nebo aktivní kapotu pro ochranu chodců.

Nová Škoda Octavia prozradila sama sebe 

Motorová paleta pokrývá škálu od základní jednotky 1,2 TSI/63 kW až po špičkovou motorizaci 1,8 TSI/132 kW. Celkem jsou k dispozici čtyři benzinové motorizace TSI (o objemu 1,2, 1,4 a 1,8 litru) a čtyři naftové TDI (po objemu 1,6 a 2,0 litru) se vstřikováním common rail. Spřaženy jsou s ručně řazenými převodovkami, nebo dvouspojkovými ústrojími DSG. Verze do 110 kW včetně mají klikovou zadní nápravu, tedy vlečená ramena spojená torzně poddajnou příčkou. Plánována je navíc jak verze s pohonem všech kol, tak sportovně laděná Škoda Octavia RS. Nejúspornější Octavií bude verze GreenLine 1,6 TDI 81 kW se spotřebou 3,4 litru nafty na 100 km.Později se počítá i s nasazením pohonu na stlačený zemní plyn (CNG). S výjimkou základní benzinové a naftové motorizace jsou všechny agregáty k dispozici ve variantě Green tec se systémem Start-Stop a rekuperací brzdné energie.

Výbava: adaptivní tempomat a vícedotykové ovládání navigace

Velká část výbavy, kterou bude možno v Octavii nalézt, je u vozu značky Škoda použita vůbec poprvé. Jde například o adaptivní tempomat Adaptive Cruise Assistant (ACA). Z dalších jmenujme například asistent dálkových světel Intelligent Light Assistant, volbu jízdního režimu Driving Mode Selection, parkovací asistent Automatic Parking Assistant nebo rozpoznání dopravních značek v paketu Traveller Assistant. Novinkou v řadě Octavia je elektricky ovládaná panoramatická střecha, která dále zvyšuje komfort na palubě. Nechybí ani bezklíčový systém odemykání a startování KESSY (Keyless-Entry-Start-and-Exit-System). Ovládání rádia či navigace by měly usnadnit vícedotykové obrazovky nebo senzor přiblížení prstu řidiče či spolujezdce. Majitelé nebudou ochuzeni ani o Rapidovskou škrabku na led ve víčku palivové nádrže, oboustranný koberec v zavazadlovém prostoru, vyjímatelný dveřní koš na odpadky či další takzvané „Simply Clever“ detaily.

Nová Škoda Octavia

Nová Škoda Octavia

Datum: 12.12.2012
Zdroj: www.auto.cz