Škoda otevřela nové muzeum v Mladé Boleslavi

Za rekordních devět měsíců stihli mladoboleslavští kompletně přestavět stávající budovu muzea na třídě Václava Klementa k uvnitř nerozeznání. Bývalá továrna na bicykly Slavia tak získala další život, i když její zašlou slávu stále připomínají nosné konstrukce montážní haly. Realizaci nového interiéru v dříve naznačeném stylu, přípravy velkého konferenčního sálu, kavárny pro sto hostů i moderně řešeného zázemí měla tentokrát na starosti německá agentura ze Stuttgartu.

Vše vypadá opravdu působivě a nové prostory budou nyní více sloužit samotným turistům (těch chtějí v příštích letech přivítat dvojnásobně více), ale budou zde probíhat i jiné společenské a kulturní akce, stejně jako premiéry nových vozů. Té první se zúčastní i naše redakce, odhalení nové Octavie za čtrnáct dní si rozhodně nemůžeme nechat ujít.

Zpátky ale ke škodováckému muzeu. Zcela nově koncipovaná výkladní skříň značky zve návštěvníky k poutavé procházce 117tiletou historií automobilky Škoda, kterou představují automobily (celkem je jich tu 46), filmy, současníci a dokumenty, moderně uspořádané na více než 1800 m2 výstavní plochy v historických výrobních halách.

Co se prvních dojmů týče, tak hned po úvodní tiskové konferenci, při které se neplánovaně spustil požární alarm vyzývající nás ve třech světových jazycích k opuštění budovy, jsem si všechny expozice se zájmem prohlédl. S výběrem exponátů nemám problém, navíc se asi v průběhu roku budou i trochu měnit (v depozitáři je slušná zásoba vzácných kousků), co mi však přijde trochu líto je naskládání několika velmi zajímavých automobilů do tzv. regálu, aniž by k nim měl návštěvník přístup. Ze slavného Ferata tak uvidíte pouze spodní část levého boku a charakteristické křídlo.

Zajímavý výklad historie poskytují vozidla v expozici Tradice. První pár vozů tvoří Octavia Combi (Typ 993 C) a Škoda 860. Octavia Combi přišla na trh v roce 1961 a snažila se tehdy sloučit komfort a velkorysost cestovní limuzíny s praktičností kombíku. Tento vůz nadchl jak v tuzemsku, tak v zahraničí. Z linky sjelo více než 54 tisíc vozů. Škoda 860 je jediným sériově vyráběným osmiválcem v historii značky. Krásný, otevřený luxusní vůz byl vyroben v počtu pouhých 49 exemplářů. Jeden z nich si pořídil i český předseda vlády. Mezi vozy „pro všední den” najdete v muzeu modely Škoda Popular 995, a Škoda 125L. Popular 995 byl vyráběn v letech 1939 až 1946 a vyznačoval se revolučně lehkou a cenově výhodnou koncepcí. S ním se splnil dlouholetý sen o lidovém voze. Škoda 105/120 dominovala československým silnicím – model 125L je jedním z nejmladších zástupců řady 742, vyráběné v letech 1976 až 1990. Cenově tehdy výhodný vůz s modernizovaným vzhledem uzavíral éru vozů značky s motorem vzadu.

Docela poutavě je zde zpracováno také téma Motorsport. Už 111 let je mladoboleslavská automobilka úspěšná v motoristickém sportu. Četné sportovní úspěchy tu zastupuj e celá řada relikvií včetně získaných trofejí a hlavně dvě soutěžní legendy značky: 130 RS, a Fabia S2000. Škoda 130 RS je důkazem inženýrského umu a sportovního ducha let sedmdesátých. Mezi jeho cenná vítězství patří dvojitý úspěch v Rallye Monte Carlo 1977 a v Mistrovství Evropy cestovních vozů. Škoda Fabia S2000 reprezentuje aktuální úspěchy značky v mezinárodním soutěžním mistrovství S-WRC, IRC a v Mistrovství Evropy.

Automobilka dává také trochu možnost nahlédnout do restaurátorské kuchyně samotného muzea. Expozice nazvaná „Preciznost” se zabývá dvěma hlavními tématy – „Restaurování” návštěvníkům umožní nahlédnout do fascinujícího světa automobilových veteránů, „Výroba” naproti tomu ukazuje styčné body mezi historickou a dnešní výrobou automobilů – a to přímo v historické tovární hale zakladatelů firmy Laurin & Klement.

Muzeum značky Škoda je v Mladé Boleslavi otevřeno. Denně od 9.00 do 17.00 hodin (kromě 24., 25., 26.12. a 1.1.; dne 31.12. otevřeno do 14.00 hod.). Expozice je koncipována bezbariérově a u všech exponátů je popis také s Braillovým písmem.

Datum: 23.11.2012
Zdroj:
www.autoforum.cz