Škoda Rapid změní segment levných vozů

Datum: 24.9.2012

Jak vypadá levné auto bez kompromisů? Receptů je hodně a ten podle Škodovky vypadá hodně slibně. Zatím je předčasné mluvit o konkrétním jméně vozu, který nahradí Octavii Tour a bude umístěn mezi fabii a octavii, a tak mu budeme jako většina říkat Škoda Rapid.

Mnohem důležitější je, jak na tom bude levná škodovka po konstrukční stránce. A o tom máme naštěstí mnohem přesnější informace. Rapid bude měřit 4,50 metru a měl by být moderním autem i v ohledu bezpečnosti – ve výbavě tedy najdeme ABS, ESP i airbagy. Šetřit se bude jinde. Interiér nebude z hlediska použitých materiálů tak kvalitní jako v octavii a diference budou samozřejmě i v použité technice. Z nákladových důvodů zůstane rapidu zapovězena zadní víceprvková náprava a nahradí jí kliková náprava s příčnou torzní tyčí z americké verze VW Jetta. Hodně dílů bude využito také z modelu fabia.

Škoda se s tímto modelem soustředí na východní trhy a Asii, kde v roce 2012 odstartuje s verzí sedan. Kombi by bylo ve větší míře poptáváno pouze v Evropě, a tak se o této karosářské verzi zatím neuvažuje. V Indii se ale už při uvedení na trh objeví prodloužená verze, která bude poháněna zřejmě benzinovým motorem 1,4 litru (80 k). Na přelomu let 2012/2013 se rapid představí i v evropských showroomech. Základem bude motor 1.2 TSI (85 k nebo 105 k) a uvažuje se prý dokonce i o aplikaci nového litrového tříválce z modelu Citigo. Nabídka benzinových motorů bude završena agregátem 1.4 TSI (122 k).

Turbodiesely budou pouze dva, a to 1.6 TDI (105 k) a 2.0 TDI (140 k). "Musíme si být jisti, že nám rapid nebude brát zákazníky octavie," říká zdroj blízký vývoji tohoto modelu, "i proto nebude mít více než 140 koní, je pravděpodobnější, že to bude spíše méně." I nabídka příplatků (nebude chybět DSG či parkovací senzory) a jejich ceny budou nastaveny tak, aby se v určitém momentu zákazník přiklonil raději k octavii.

ROZHOVOR: „Ještě vidíme prostor pro větší SUV“
Člen představenstva za oblast prodeje a marketingu Škoda Auto Jürgen Stackmann pro nás odhalil plány značky pro následující období.

Jak vypadá pololetní bilance roku 2011, a kde byste rádi se značkou po dvanácti měsících roku 2011 skončili?
Značka Škoda se v letošním roce vyvíjela naprosto skvěle. Aktuálně máme meziroční nárůst osmnáct procent. Do konce srpna jsme prodali 583 000 vozů.

Takže to vypadá, že by hranice jednoho milionu prodaných vozů mohla padnout už letos?
Ne, to neočekáváme. Počítám se solidním dvouciferným růstem a s prodejem přes 800 000 vozů. Hranici jednoho milionu prodaných vozů pak dosáhneme v dohledné době.

Co stojí za takovými nárůsty?
Jednoznačně naše modelová paleta a také trhy, na kterých jsme přítomni. Každá modelová řada je v plusu a na trzích profitujeme zejména z jejich dynamiky – příkladem může být Rusko, Čína a Indie. Třeba v Číně máme momentálně nárůst 29 %, nicméně nejvýraznější nárůst zaznamenáváme v Rusku, a to 44 %. I přes rostoucí ceny surovin roste tento trh velmi rychle a předpokládám, že to ještě nějaký čas vydrží. Škodovka ale roste i v Evropě, a to často stejným tempem jako v Asii.

Nepotřebujete pro ruský trh také nějaké větší SUV?
Už teď máme pro ruský trh skvělé portfolio. Ruští zákazníci mají rádi velké sedany s bohatou prostorovou nabídkou, a tak pro ně máme hned dva modely - octavii a superb. Také yeti se uvedl dobře, ale je pravda, že zde vidíme místo i pro větší SUV. Nyní se ale soustředíme na současnou modelovou ofenzivu a aktuálně na uvedení sériového modelu MissionL (poznámka redakce: předpokládané jméno bude Škoda Rapid).

Nepřiblíží se nový model příliš blízko octavii?
Náš budoucí kompaktní sedan přesně zapadne mezi fabii a aktuální octavii. Pokud chcete, dá se říci, že je tento vůz nástupcem první generace octavie, kterou uvedla škoda na trh v roce 1996. Náš nový vůz je přibližně stejně dlouhý, nabízí 500 litrů objemu v kufru a srovnatelnou nabídku prostoru.

Plánujete od tohoto modelu také verzi kombi?
Přímo kombi to s největší pravděpodobností nebude. S fabií, octavií i superbem máme už nyní velmi širokou nabídku kombíků. Kromě toho mimo Evropu nehraje tato karosářská varianta žádnou významnou roli. Možná se ale objeví jiné zajímavé verze…

Jak důležitý je pro Škodovku sourozenec VW Up s názvem CitiGo?
Je to naše sedmá modelová řada a optimální volba pro městskou mobilitu. Kromě toho je CitiGo pro škodovku dobrá šance oslovit zcela novou cílovou skupinu zákazníků.

Datum: 23. 9. 2012
Zdroj: www.autopruvodce.cz