První kilometry se Škodou Rapid, novou českou „skorooktávkou“

Krems, Rakousko (Od zpravodaje iDNES.cz) – Seznamte se: tohle je budoucí nová česká “oktávka”, i když se jmenuje Rapid. Těším se dovnitř jak už dlouho do žádného auta ne. Hlavně proto, že s ním Škodovka nadělala tolik tajností, jako kdysi s legendárním favoritem, odhalovaným pod plachtou po centimetrech. S rapidem to po dvaceti letech bylo letos podobné, teprve minulý týden mohl celý národ po pár měsících náznaků vidět celý vůz.

A teď se pět českých a pár zahraničních novinářů může do několika rapidů posadit a ujet s nimi první stovky kilometrů. Jen jedna věc tenhle exkluzivní zážitek kazí. Leje jako z konve, počasí si automobilka neobjednala. Ale co, aspoň se jízdní vlastnosti auta ukážou v celé nahotě v extrémních podmínkách, protože tyhle provazy vody padající z oblohy určitě extrémní jsou.

Testovací rapidy jsou ještě smontovány z předsériových dílů (výroba na lince se rozbíhá teprve nyní), mají syrové nezajeté motory a po testech budou zase rozebrány a sešrotovány.

Už jsem uvnitř a když zavírám dveře, všímám si, že jim déšť nijak moc neublíží: až na tlačítka elektrického stahování oken jsou celé nepromokavé. Nikde ani kousek látky, jen tvrdý plast, nemáme holt nejvyšší výbavu.

Tohle není luxusní vozítko, ale auto pro normální ježdění. Je ho ale kus: jestliže mi tak připadalo už zvenčí, zevnitř ten pocit ještě zesílí.

Za svým sedadlem mám dobrých třicet centimetrů volného místa, až pak přijde zadní sedák. Je tu opravdu velký prostor, koneckonců není divu, když rapid má o 2,4 cm větší rozvor (vzdálenost mezi předními a zadními koly, rozhodující pro místo uvnitř) než octavia, ačkoli je o devět centimetrů kratší.

Škoda Rapid v číslech:

  •         délka x šířka x výška x rozvor” 4 483 x 1 706 x 1 461 x 2 602 mm
  •         objem kufru/palivové nádrže: 550/55 litrů
  •         pohotovostní hmotnost: 1 140 kg (pro 1,2 MPI/55 kW)
  •         užitečné zatížení: 535 kg
  •         základní rozměr pneumatik 175/70 R14 (za příplatek až 215/40 R17)
  •         zahájení prodeje v ČR od 41. týdne 2012
  •         1,2 MPI/55 kW
  •         pětistupňová manuální převodovka
  •         kombinovaná spotřeba 6,1 l/100 km
  •         max. rychlost 175 km/h
  •         1,2 TSI/63 kW
  •         pětistupňová manuální převodovka
  •         kombinovaná spotřeba 5,1 l/100 km
  •         max. rychlost 183 km/h
  •         1,2 TSI/77 kW
  •         šestistupňová manuální převodovka
  •         kombinovaná spotřeba 5,4 l/100 km
  •         max. rychlost 195 km/h
  •         1,4 TSI/90 kW
  •         sedmistupňová automatická převodovka DSG
  •         kombinovaná spotřeba 5,8 l/100 km
  •         max. rychlost 206 km/h
  •         1,6 TDI CR/66 kW
  •         pětistupňová manuální
  •         sedmistupňová automatická převodovka DSG
  •         kombinovaná spotřeba 4,2 l/100 km
  •         (uvedení v roce 2013)
  •         1,6 TDI CR/77 kW
  •         pětistupňová manuální převodovka
  •         kombinovaná spotřeba 4,4 l/100 km
  •         max. rychlost 190 km/h

        Pro trhy mimo EU je určen benzinový motor 1,6 MPI o výkonu 77 kW (105 k). Ten je nabízen ve verzích EU 2 a EU 4.

Ani kufrem se rapid nenechá zahanbit, jeho 550 litrů je o pouhých 35 méně než u větší sestry. Rapid v podstatě současnou octavii nahradí, ta nová bude totiž zase o kus větší, luxusnější a taky dražší. Rapid by měl být kusem auta za rozumné peníze: protože se začne prodávat až po zářijovém autosalonu v Paříži (ve 41. týdnu), o cenách se zatím dá jen spekulovat: sázíme na 250 tisíc korun za úplné “holátko”, které bude v cenících jen proto, aby zaujalo nízkou číslicí.

Podle zákulisních informací by už v nejnižší “normální” výbavě s cenou někde kolem 270 až 280 tisíc korun měla být klimatizace, za 300 tisíc už bude solidně vybavené auto. Kolem 350 tisíc už pravděpodobně vystartuje nová octavia. Nic ale není jisté. Předběžné seznamy výbav už sice existují, ale nejsou definitivní. Každá země si totiž podle zkušeností tamních obchodníků nakonfiguruje prvky výbavy, o něž bude největší zájem, a teprve pak bude určena také cena. Základem bude tříválec. Sedím zase za volantem v rozmočeném Rakousku, a rozjíždím rapida s druhým nejslabším motorem, jaký bude v nabídce, 1.2 TSI (63 kW). Slabší už bude jen tříválec 1.2 MPI (55 kW), jenže ten tady nemají. Zahraniční novináře nejvíc zajímají turbodiesely 1.6 TDI (77 kW) a silný benzin 1.4 TSI (90 kW). Jenže v Česku bude největší zájem o slabší motory, protože na ceně záleží. Takže do něj! A není to nic strašného: s 1,1 tuny vážícím autem, dvěma lidmi a bagáží si turbobenziňák poradí celkem bez problémů, dech ztrácí jen v kopcích, kde se musí občas podřadit až na trojku. Motor je ale dost pružný, na pětku (víc rychlostí tady není) se nechá jet klidně předpisovou obecní padesátkou na 1 200 otáček, motor to zvládá, při 90 km/h točí rovné dva tisíce otáček. Vůbec špatná není ani spotřeba: 7,1 litru na 100 km ukazuje palubní počítač za celých tisíc kilometrů od výroby, našich dvě stě kilometrů si odebíralo z nádrže jen 6,5 litru na sto, a to není vůbec špatné.

Sen chalupářů

Řidič má v rapidu příjemný pocit vlády nad vozem: sedí v sedadlech s ne moc výrazným, ale postačujícím bočním vedením, čtyřramenný volant není problém nastavit do správné polohy, ven je vidět krásně, interiér je hodně vzdušný a prosvětlený.
Když si vzpomenu na octavii s její mohutnou hradbou palubní desky, líbí se mi tahle “rapidí” nízká palubka s čistými, jednoduchými a rovnými liniemi mnohem víc.
Hodně podobné jsou budíky, zato ovladače klimatizace jsou nové a mám pocit, že zbytečně malé a nevýrazné. Řazení splňuje všechny škodovácké standardy, páka jde v kulise lehce, i když jednu drobnou výhradu najdeme: zadrhává na neutrálu před “pětkou”. Je to však problém konkrétního předsériového kusu, v jiném autě později takový problém nenacházím.
Rapid pohodlně sveze pět lidí plus hromadu bagáže. Mezi konkurenty typu Fordu Focus, Opelu Astra či Hyundai i30 je jeho vstup do kufru bezkonkurenčně největší.

Škoda Rapid. A zbývá to nejpodstatnější: jízda. Škodovka se právem chlubí svými konstruktéry podvozku. Přestože má rapid vzadu “jen” zadní klikovou nápravu s vlečenými rameny a ne víceprvkové zavěšení jako octavia, pro běžné svezení je to naprosto dostačující; i pro to rychlejší na opravdu hojně deštěm skrápěných okreskách.

Navzdory velkým šestnáctipalcovým kolům s nízkým profilem 45 hodně dobře tlumí nerovnosti, na běžných 15″ (jen základní verze bude vozit 14″, vrcholné výbavy mohou mít až 17″ kola) to bude na zlatou medaili za pohodlí. A to se v téhle třídě počítá. Dvojnásob pak fakt, že díky pevné nápravě má rapid skvělou užitečnou hmotnost, umí odvézt přes půl tuny. Co víc si český chalupář může přát…

Zdroj: iDnes
Autor: Roman Švidrnoch